Kycklingbiffar med parma & fetaost

 
 
 Jag köper ibland färdig kycklingfärs men det är också väldigt lätt att göra egen,
och då blir den ju precis "nymald" ! Känns bra tycker jag ..
 
Har gjort olika varianter på både "bullar" & biffar.
Jag tycker biffar är lättare att göra för smeten blir ganska lös.
Denna gång gjorde jag det extra lätt för mig för jag stekte dem helt i ugnen.
Satte på grillelementen några minuter i slutet.
 
Här har jag tillsatt parmaskinka men det går även bra med bacon. Gott med den salta/rökta smaken.
Även fetaosten tillsätter sälta så var försiktig med att krydda med för mycket salt.
 
Ibland har jag även i soltorkade tomater & basilika.
 
 
 
 Kycklingbiffar med parma & fetaost
(4-5 port)
 
4 kycklingfiléer
½ dl äggvita (eller 1 helt ägg)
ca 150 gr parmaskinka (eller liknande även bacon passar)
100 gr fetaost
chilipulver (jag har en kvarn som jag tar några varv med)
salt, peppar (lika här, några varv med kvarnarna)
 
 
Sätt ugnen på 200°.
 
Om bacon används steker jag den först, låter den rinna av på hushållspapper.
 
Mixa kyckling i en matberedare bara några sekunder för det blir färs fort.
Tillsätt ägg(vita),  parmaskinka/bacon i mindre bitar och
till sist smulad fetaost som får gå med någon sekund bara.
 
Tillsätt chili, salt & peppar.
 
(Är man osäker på kryddningen kan man steka en liten biff och smaka av.)
 
Gör sen biffar som läggs på en bakplåtspappersklädd plåt.
(Eller stek i stekpanna).
 
Stek i ugn ca 20 minuter. Sätt gärna på grillelement i slutet.
De bli lätt lite färglösa annars .. men smakar väldigt gott ändå!!!
 
 
 
 
 
 
 
Här har jag gjort en aubergine/zucchinigratäng till.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: KassandraPalma

ser riktigt gott ut !

2014-05-14 @ 07:24:14
URL: http://kasssandra.blogg.se
Postat av: GoForFit

Men mums så gott! :)

2014-05-14 @ 08:31:42
URL: http://goforfit.se
Postat av: Terese

Åh så gott det verkar. Måste testas! Så kul att du är tillbaka förresten... :)

Svar: Ja nu var jag lite sugen igen .. ;) Med "måtta" hoppas jag denna gången. Inga krav utan när jag har lust! Ja dessa biffar är goda, går ju att variera med massor av kryddor! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-05-14 @ 09:08:38
Postat av: Catharina

Vad kul att du börjat blogga igen!
Kram C <3<3<3

Svar: Tack vännen .. Har saknat det lite men ska ta det lite mer när jag känner & har lust nu.Kram =)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-05-15 @ 22:32:26
URL: http://lycka33.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0