Vegetarisk aubergine & zucchinigratäng

 
 
 
 Bland det godaste jag vet är Moussaka, älskar hur krämig och god auberginen blir i ugnen.
Ibland gör jag en vegetarisk variant, som jag brukar ha som tillbehör.
 
Så smidigt att göra som storkok och frysa in och ta fram som t ex lunchmat till jobbet.
 
Jag "höftar" alltid när jag lagar det, men nu sist försökta jag tänka till lite .. ;)
Jag hade nu till en normalstor ugnsform 4-6 portioner ca 1½ av vardera aubergine och zucchini.
 (Det går att bara använda aubergine om man hellre vill det.)
 
Blev iaf två plåtar fyllda när jag förstekte skivorna, se nedan.
Så här är ett tips.. med en sk "höftning" på mängderna...
 
God och krämig aubergine/zucchinigratäng:
 
ca 1 ½ aubergine
ca 1 ½  zucchini
100 fetaost
salt, peppar
 
Tomatsås:
500 gr krossade tomater
100 gr färskost
1 msk balsamvinäger
1 msk lantfond
1-2 tsk timjan (eller annan örtkrydda)
ev vitlök
 
 
 Sätt ugnen på 200°.
 
Börja med att skiva aubergine & zucchini i knappt 1 cm tunna skivor.
"Vätska ur" dem genom att lägga på en skärbräda eller plåt och salta över.
Låt stå ca 15 minuter.
 
Koka under tiden tomatsåsen, blanda alla ingredienserna som får koka ihop tills färskosten har smält.
Smaka av med ev mer salt & peppar.
 
Torka av aubergine & zucchini med papper eller en kökshandduk.
Lägg på en bakplåtspapperklädd plåt och "förstek" ca 10 min.
 
Tag ut och lägg ett lager i botten på en ugnsform som först bottnas med lite tomatsås.
Lägg sedan lager på lager med tomatsås emellan strö ev lite salt/peppar på.
 
Lägg tomatsås överst och smula över fetaosten.
 
Gratinera i ugnen ca 15 minuter.
 
Jättegod som den är med lite sallad eller som ett tillbehör.
 
 
Här nedan serverade jag kycklingbiffar med parma/fetaost i.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Så gott, precis vag jag blev sugen på just nu.
Kram

2014-05-11 @ 19:39:11
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Karro

Så gott, precis vag jag blev sugen på just nu.
Kram

2014-05-11 @ 19:39:15
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0