Morotskakebollar - raw

 
 
 
I lördags var vi ett gäng tjejer på simhallens relaxavdelning. Det är så mysigt när man tar sig tid till det, särskilt nu när det börjar bli kallt, mörkt och ruggigt ute.
 
Vi brukar alltid ta med lite plockmat som vi äter. Jag gjorde bl a dessa bollar som ett av tilltuggen.
Mjuka, krämiga bollar med smak av morotskaka, nästan lite som pepparkaksdeg.
Dessutom firade vi lite födelsedagar med att skåla i Prosecco. Min nya favvodryck vid festligheter.
 
 
Morotskakebollar
ca 20 st
 
3 dl valfria naturella nötter (jag hade mandel, cashew, hassel, para & valnötter)
6-8 dadlar (beroende på hur söta man vill ha dem)
100 gr fint riven morot (ca 1 mellanstor)
½ tsk kanel
ca 1 krm havssalt 
kokos att rulla bollarna i
(vill man ha mer "pepparkakssmak" kan man tillsätta lite kardemumma
 
 
Mixa nötterna lite grovt och tillsätt dadlarna, morot, kanel & salt ( ev kardemumma).
Fortsätt mixa till det blir en smet, de blir ganska lösa så ställ gärna lite kallt innan de rullas till bollar.
 
Enklast när man rullar bollar är att ha fuktiga händer. Rulla dem i kokos och ställ dem i kylen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tror det är Annie som gjort liknande. Hon ger mig massor med inspiration!
 
 
Annat jag hade med mig var fröbollarfröknäcke, ostchips & lite olika ostar.
De andra tjejerna tog grönsaksstavar, dippsåser (bl a hoummus, guacamole), nötter, snacks ..

Ingen vidare upplösning på dessa bilder tyvärr ..  ;)
 
 
 





Kommentarer
Postat av: Karro

Farligt att gå in här ju, jag blir sugen på allt du bjuder på.
Kram Karro

2014-10-21 @ 09:35:55
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0