Pizza på blomkålsbotten (glutenfri)

 
 
 
 
Jag har ju varit lite dålig på att blogga i vår och såg att jag inte lagt ut receptet som
jag gjort flera gånger på pizza gjord av blomkål. Var ett tag sedan jag gjorde det
och fick påminnelsen av Martina  (matochodla.blogspot.se) som gjorde liknande.
 
Jag såg däremot att jag skrivit om wrapsen som är så smidiga att göra till ex utflyktsmat.
 
När jag gör pizzabotten tillsätter jag även riven smakrik ost i degen.
Botten blir mjuk, inte hård och krispig men jag tycker det är jättegod.
 
Som omväxling kan man rulla ihop "pizzan" efter tillagningen till en pizzarulle.
Så brukar jag göra om det blir rester till lunchlådan.
 
 
 Pizzabotten av blomkål:
2-3 port
 
250 gr blomkål
1 ägg
2 dl riven hårdost (gärna västerbotten eller parmesan)
3 tsk fiberhusk
½ tsk örtsalt
oregano
 
 
 
Sätt ugnen på 200°.
 
Riv först blomkålen fint (smidigast i matberedare)
Mixa/vispa sen ihop allt och låt stå några minuter tills smeten tjocknat lite.
 
Bred ut tunt på ett bakplåtspapper, jag gör det med en mjuk slickepott.
 
Grädda botten ca 8-10 min tills den fått lite färg.
 
Tag ut och lägg på det som önskas ..   grädda ytterligare ca 10 min.
 
Här nedan hade jag: tacosås i botten sedan skivad rökt kyckling,
zucchini, avocado, ananas, curry och toppad med riven mozzarella.
Oregano och soltorkad tomatflakes kryddar jag ytterligare med.
 
 
 
    
 
  
 
   
 
 
Dagens lunchlåda till jobbet: Pizzarulle 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0