Vegetariska biffar av blomkål, broccoli & quinoa

 
Just nu äter jag mycket vegetariskt. Är lite periodvis när det gäller det & jag saknar egentligen inte kött så väldigt mycket.
 
Biffar av olika slag är smidiga att göra och går variera oändligt. Här gjorde jag en variant med blomkål & broccoli och hade lite rester av kokt quinoa som jag blandade i denna gång. Även riven parmesanost blir smakrikt i och ibland har jag riven fetaost i.
 
 
Så här gjorde jag:
 
Vegetariska biffar av blomkål, broccoli & quinoa
16-18 biffar
 
1 normalstort blomkålshuvud
1 broccolistånd (250 gr)
3 stora ägg
1 msk fiberhusk
ca 1,5 dl kokt quinoa
½ dl sesamfrö
1 dl riven parmesanost (eller riven fetaost)
1 tsk salt
peppar, chili eller andra goda kryddor man gillar
 
Sätt ugnen på 200°. (Det går att steka dem klara på spisen med men jag tycker det går lättare i ugnen).
 
Börja sen med att vispa upp äggen med fiberhusk, qunioa, sesamfrö, ost, salt & peppar/kryddor.
Låt det stå och svälla medan blomkål & broccoli rivs fint (även det mesta av stjälken använder jag). Blanda ner det rivna och blanda det ordentligt. Låt stå och svälla ca 5-10 minuter till.
 
Det blir en ganska grynig massa men den bör vara lätt att göra biffar av. Har man vattenfuktiga händer går det lättare.
 
Jag bryner dem i stekpanna några minuter på varje sida i kokosolja till de får lite färg sen låter jag dem gå klara i ugnen ca 15-20 minute på en bakplåtskläddpapper plåt.
 
Jag serverade här med tomat, avokado & en sås med majonäs/kvarg/kryddor. Tzatsiki är också gott till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0