Egna godis favoriter !!

 
 
 
Jag är egentligen en "godisgris".
Och jag gör gärna mitt egna, då får man ju det som man vill !!
 
Älskar allt med choklad - och nötter!
Och kokos - gjorde häromdagen Bountys som är mycket goda.
Recept hittar du här:
 
Har bl a gjort Snickerskulor som också är jättegoda.
 
För ett tag sen testade jag göra "mandelkulor" .. åh så gott det var..
 
0,5 – 1 msk kokosolja
2 msk mandelsmör
1 dl finhackad mandel
2 msk honung
2 krm salt

50 gr mörk choklad
kokos/sesamfrö
  

Lägg mandelsmör och honung i en kastrull.
Smält samman ingredienserna på låg värme.

Tillsätt salt och kokosolja.
Börja med den mindre mängden olja.
 Rör samman allt till en fast smet.  
Ifall smeten inte binder samman tillsätt lite till.
Smeten ska bli ganska fast.

Vänd ner sötmandeln och blanda samman allt.
Dra av från värmen och låt svalna något.

Rulla massan till små kulor (ej för stora). Ställ gärna in i frysen en stund.
Doppa kulorna sen i smält choklad.
 
Rulla i kokos/sesamfrö/hackade nötter ..
 
 
(Glömde ta foto tyvärr men här är en bild på Snickerskulorna)
 
 
 
 
Rocky Road Fudge
 
är en annan favorit. (Icke LCHF-vänlig dock)
Har bloggat om det förut men här kommer receptet igen :
 

200 gr mörk choklad

200 gr mjölkchoklad (gärna helnöt)

25 gr smör

1 brk kondenserad mjölk  (397 gr)

1 tsk äkta vaniljpulver

2,5 dl marshmallows i små bitar

2,5 dl valfria nötter

 

Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med smörpapper.

 Hacka chokladen ganska smått.

 

Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.

Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.

 

Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.

Blanda i nötterna och sist i marshmallows -

men rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen.

 

Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.

Skär i rutor. Förvara i kyl.

 

 

 

 

Vanligt chokladbräck är så enkelt.

 

Bara smälta mörk choklad, blanda i hackade nötter,

mandelflarn, kokosflarn eller vad man gillar.

Bre ut på bakplåtspapper tunnt strö gärna över lite flingsalt

(jag hade med citronsmak) och ställa kallt.

 

Gott även att smaksätta chokladen med ex lakritspulver, kardemumma, mintextrakt.

 

Sen bara dela i lagom bitar.

 

 

 

Och ännu enklare är ju Trillingnöt:

 

Rosta hasselnötter och lägg i smält choklad.

Lägg på bakplåtspapper tre och tre och ställ svalt!

 

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

ALLTSÅ shit vad GOTT!!!
Personligen moffar jag mest i mig halvrisig choklad i mängder, haha. Äter allt som kommer i min väg bara det innahåller socker. Inte bra;) Bättre är ju att göra riktigt goda saker själv (som inte heller innehåller massa saker som man inte har koll på!)

2012-12-21 @ 12:26:58
URL: http://loparlisa.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh mums vad mycket gott!! Detta inlägg sparas i mina favoriter för egen godistillverkning ;D

2012-12-21 @ 18:49:03
URL: http://emeliemarias.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0