Indisk kycklinggryta med Garam Masala

 
 
 
 
Gjorde en Indisk kycklinggryta i går. Kryddig och så smakrik.
Är så glad att även barnen gillar när det smakar mycket.
 
 
Jag hade bara kokosmjölk i men jag tror det hade varit gott med krossade tomater i också.
 
 
Indisk kycklinggryta
4 port
 
500 gr kycklingfileér
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
ca ½ msk garam masala
½ tsk gurkmeja
½ tsk ingefära
1 tsk havssalt
en sats (ca 1 dl) av min egna mango chutney (av köpe ca 2 msk)
1 röd paprika
50 gr sockerärter
1 msk citron eller lime juice
2-3 dl kokosmjölk
ev. vatten
 
 
Skär kycklingen i mindre bitar och bryn i ghee eller olja.
Hacka löken och låt den steka med.
 
Tilsätt tomatpure och kryddningen inkl chutney.
Häll på kokosmjölk och låt sjuda ca 10 min.
 
Tillsätt strimlad paprika, sockerärter och citronjuice.
Späd ev med vatten.
 
Låt sjuda några minuter och smaka av om det behövs mer kryddning.
 
Jag hade blomkål/broccoliris till.
 
 
 
  
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mums, så gott! Den här kycklingen måste jag också laga! Sparar receptet! :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

2013-03-17 @ 12:20:45
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Mårtenssons kök

Åh, indiskt och garam masala, så gott så! Vi gjorde en liknande gryta för ett tag sedan, fast utan chutneny som låter som ett riktigt bra tips att ta i.

Svar: Ja chutney är ju så gott. I alla varianter, dock lite söt den man köper färdig. Fast man använder ju så lite iof .. Kul att testa egen variant dock.
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-17 @ 16:24:56
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0