Parmesanfrökex - goda som snacks

 
 
Vi var bortbjudna i lördags till vänner och jag gillar ta med något jag gärna gjort själv.
Många gånger har det blivit mina frökex och det är alltid väldigt uppskattat.
(Nötsmör är också populärt att få!)
 
Denna gången gjorde jag frökex med parmesanost.
Blev så sugen när Lana hade gjort dem (recept kommer från Fröken Nilssons kök).
Jag gjorde dubbel sats (2 plåtar) men det går ju halvera receptet nedan.
 
 
Så här gjorde jag:
 
2 dl linfrö
2 dl sesamfrö
2 ägg
2 dl finriven parmesanost
2 msk olivolja
2 msk kokt vatten
1 tsk havssalt i degen
(+ havssalt att strö över)
 
Sätt ugnen på 175°.
 
Mixa först linfrön och sesamfrö och några sekunder.
Blanda i resten till en deg och kavla ut degen tunt mellan två bakplåtspapper
(eller ännu smidigare är plastfolie på toppen).
 
Dra försiktigt bort det översta pappret/plastfolie och strö över lite havssalt.
 
Grädda ca 15-20 minuter och ta gärna ut plåten efter halva tiden
och förskär rutor i den storlek som önskas så blir de lätta att bryta sen.
 
Jag gjorde även storlek mindre, som snacks - jättegott som det är!
Ellet att toppa med ex tapenade eller pesto. Gott som drinktilltugg.!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer
Postat av: Karro

Mums, tack för receptet. Är de lätta att baka?

Svar: Ja det är lätta att baka, går fort!! Det "svåraste" är att kavla så jämnt som möjligt. Jag tänker att degen helst ska nå ut till alla kanter, då blir de lagom tunna. Väl värda det lilla jobb. Gott, gott !! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-07 @ 16:15:16
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Mums! Håller med om att de är perfekta att ge bort!

Svar: Älskar även att få "egengjorda" saker!! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-07 @ 17:40:51
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Catharina

De där MÅSTE jag prova!
Ha en fin dag i sooolen :)
Kram C <3

Svar: Ja testa, verkligen goda! Ja vilken härlig dag vi hade igår. Tyvärr jobbade man ju långdag .. Men man bli glad av värmen ändå!Kram =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-07 @ 17:43:08
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh vad gott det låter! Tack för bra recept på glutenfria bröd. Har tidigare bakat till fröknäcke och blev stormförtjust :) Hoppas du får det bra i Barca!

2013-05-08 @ 22:09:18
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0