Mandelkakor av mandelpulpa

 
 
Jag brukar då och då göra egen mandelmjölk.
Ser att jag inte gjort något inlägg på hur lätt det är men i detta inlägget beskiver jag hur jag gör.
 
Brukar oftast frysa in pulpan (d v s resterna av sötmandeln från mjölktillverkningen) 
i alla fall en gång för att göra om proceduren igen (med något mindre vatten), blir god mjölk då med.
.
Sen efter det har jag haft lite svårt att hitta på vad jag ska göra med s k pulpan.
Har haft den i bollar, bars, lagt den i gröt, i pajdeg och ibland rostat den och blandat den med müsli.
 
Nu testade jag göra kakor av den, smidiga och lätta och väldigt goda.
Jag hade Urtekrams jordnötssmör med choklad i men blir säkert gott med vilket nötsmör som helst.
Kan tänka mig att det även är gott att krydda kakorna med ex kanel eller ingefära.
 
Kakorna blir inte hårda och krispiga utan blir mjuka och fina.
Tror det är bristen på "socker" som gör dem mjuka men söta (för mig) och goda blir de ändå.
 
Detta blir mitt fika på tåget imorgon när jag åker till Oslo.
 
 
 
Till 8-12 (beroende på hur stora man gör dem) mandelkakor:
 
pulpa från 1 dl sötmandel
½ dl äggvita
1 msk Agave sirap (eller annan sötning)
½ tsk vaniljpulver
1 msk nötsmör ex Chrunch Choko (Urtekram)
lite hackad mörk choklad
sötmandel att toppa med
lite havssalt
 
 
Sätt ugnen på ca 170°.
 
Vispa upp äggvitan med sötningen och valfritt nötssmör.
Blanda sen ner mandeln (vattna ur den ordenligt först) och hackad choklad.
 
Klicka ut på en bakplåtsklädd plåt, toppa med en mandel på varje kaka
strö lite-lite havssalt över och grädda dem i ugn ca 15-20 min.
 
 
Jag brukar frysa kakorna som bli över, och de är goda även frysta. ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Det ser så gott ut =)
Så smart att använda den till detta! kram

2014-09-03 @ 16:14:17
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0