Mandelmjölk

 
 
 
 
Såg att jag inte gjort något inlägg på hur jag gör egen mandelmjölk.
 
Att göra egen mandelmjölk är så lätt, bara blötlägg sötmandlar (1 dl mandlar blir 5 dl dryck)
i en bunke med vatten så det täcker, gärna över natten.
 
Sila av vattnet, skölj av mandlarna och mixa sen till vit mjölk tillsammans med nytt vatten ( 5 dl vatten till 1 dl mandlar) lite i taget i matberedaren några minuter och sila sen i finmaskig sil/silduk så är drycken klar.
 
Håller i kylskåp i alla fall 5 dagar och går dessutom att frysa.
  
Jag skållar (skalar) inte mina men det kan man om man vill. Pulpan som blir över brukar jag frysa in
och använda igen, (mixa med nytt vatten).  Eller torka och rosta lite lätt till ex müsli.
 
 
Mandelmjölk är god att dricka. Passar att blanda i smoothie, till gröt (ex denna) eller till den goda glassen jag gör ibland med väldigt lite kalorier ..  
 
 
Resterna av mandeln (mjölet) dvs pulpan har jag efter jag gjort mjölk nr 2 använt till ex. mandelkakor,  vegariska biffar, bytt ut en den mängd nötter det ska avara i rawfood-bollar ex dessa goda morotskakebollar, eller rawfood-biffar (byta ut den mängd nötmjöl mot valnötterna), nötgröt, de goda paleosconsen eller tillsätta i müsli eller granola.
 
Några tips i alla fall. Med fantasi kan man nog använda det till mycket mer. 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

En fråga. Ska man bara ha kniven i matberedaren? Inte stav mixer då? Förstår inte riktig hur du menar. Hur länge ska man köra Tack på förhand

Svar: Jag tror säkert att det fungerar med stavmixer men jag tror det är enklast i matberedaren med knivarna eftersom nötterna är ganska hårda. Det skvätter lite och behöver mixas en liten stund tills det blir vit "mjölk", ca ett par minuter. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-02-06 @ 10:58:23
Postat av: None

Ok tack det ska vi testa.👍

Svar: Ja gör det! Är så lätt och blir så gott .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-02-06 @ 11:08:46
Postat av: Anonym

Vill tacka för tipset om mjölken. Vad kan man göra av det som är kvar ? Nästan som grov mjöl. Jag kommer följa dig på denna sida. Tack på förhand för det jag kan ta del av

Svar: Vad kul att du testade! Jag brukar frysa in det som blir kvar (pulpan) en gång för att göra om proceduren. Kanske att jag har lite mindre vatten den gången och det brukar bli lika bra som första gången. Sen har jag gjort lite olika. Antingen rostat "mjölet" lite lätt i ugnen och använt i müsli, eller haft det i nötbollar. Jag har gjort mandelkakor och nu sist hade jag resterna när jag gjorde vegetariska grönsaksbiffar. Jag ska uppdatera mitt inlägg där jag kan länka dessa saker. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-02-08 @ 10:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0