Blåbärspaj (LCHF)

Till efterrätt idag gjorde jag en blåbärspaj.

Jag tyckte den var kanongod - så där gott tuggmotstånd som man får av alla nötter.

Grundeceptet kommer från Birgitta Höglund.

Blåbärspaj

Du behöver
250 gr blåbär
2 dl mixade nötter (gärna rostade, funkar säkert med solrosfrön med)
½ dl sesamfrön
2 tsk agavesirap eller Sukrin
50 gr smör
2  äggulor
½ tsk äkta vaniljpulver
1 nypa havssalt

Gör så här

Smält smöret i en stekpanna, rör ner de mixade nötterna.
(Jag hade rostade mandlar, paranötter).  
Rör ner sesamfrön och agavesirap/sukrin, låt fräsa en stund.
Tillsätt lite havssalt och vaniljpulver.

Ta upp hälften av nötröran i en egen bunke.
Låt svalna en stund, rör ner de två gulorna i bunken. 

Fördela äggröran i botten på en pajform. Fördela blåbären ovanpå.

Strössla den andra nötröran ovanpå. Grädda i 175° i ca 15 min.

Servera ljummen med vispad grädde eller hemgjord vaniljsås.



Kommentarer
Postat av: Richard Siverman

varför står det inte blåbär i receptet då om det är en "blåbärspaj"??

2011-12-04 @ 09:25:52
URL: http://valsignade.nu
Postat av: Maria

NU står det med!! ;)

2011-12-04 @ 09:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0