Dippsåser eller såser till sallader eller ex grillat

Min bror frågade mig om jag hade tips på lite goda dippsåser.
Både som man kan dippa grönsaker,
oststavar, korv & chips (varför inte ostchips) i.

Det har jag givetvis ;)

Salsadipp

2 dl creme fraiche
1 dl tacosås (utan socker)

Blandas i skål.


Vitlöksdipp/sås

2 dl creme fraiche (el matyoghurt)
1-2 pressade/hackade vitlöksklyftor
1 tsk persillade
2 tsk olivolja
Salt & peppar

Blandas i skål


Ostdipp

2 dl creme fraiche
1 dl finriven smakrik ost (gärna västerbotten)

Blandas i skål


Romdipp

2 dl creme fraiche
1 burk philadelfiaost
1 finhackad rödlök
50 gr stenbitsrom

Blandas i skål


Guacamole

2 avokado
1 dl creme fraiche (eller majonäs)
0,5 tomat
saften av en 0,5 lime
1- 2 pressade vitlöksklyftor
persillade
salt, peppar efter smak

Mosa avokadon.
Skär tomatköttet i tärnor (släng kärnhuset)
pressa i vitlöken och blanda i 
övriga ingredienser och rör runt! Ställ kallt.


Aioli

1 helt ägg
1,5 tsk fransk senap/dijonsenap
1-2 pressade vitlöksklyftor
2-3 tsk vitvinsvinäger
2-3 dl neutral oliv eller rapsolja (ej kallpressad)
salt
vitpeppar


Blanda allt i en handmixerbägare och mixa ihop allt i några sekunder. KLART !

Jag häller över i en glasburk och det håller ca en vecka i kylskåp.



Trackback
RSS 2.0