Frukt eller inte ??

Jag undrar hur nyttigt det är med frukt egentligen??

Enligt kostdoktorn.se :
 "Faktum är att det är lite av en myt att frukter innehåller mycket vitaminer.
Det är sant att citrusfrukter innehåller mycket c-vitamin,
men det är i stort sett allt.
Äpple exempelvis skulle man behöva äta
 runt 10 kilo av varje dag för att få i sig dagsbehovet av flertalet,
men inte alla, vitaminer."


Frukt innehåller ju mycket socker så har man ett "sockerbegär"
ska man nog undvika att äta för mycket frukt.

Äpple innahåller 8,2 gr kolhydrater & banan 18,3 gr kolhydrater.
"Som jämförelse innehåller cola-läsk 10,9g kolhydrater/100g.
Men det är väl ändå annan sorts socker?
Nej egentligen inte: 4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos.
Apelsin och äpple innehåller alltså nästan lika
hög sockerkoncentration som i coladryck, banan ännu mer.
Och inte särskilt mycket annat."

!!!


Enligt LCHF ska man ju äta frukt som godis inte mellanmål.
Men visst är det gott & praktiskt att ta med.

Man blir så kluven av allt som skrivs ..  ska nog ta mycket med en nypa salt.
Men jag som förut ätit minst 2-3 frukter om dagen saknar det faktiskt inte.
Och jag har alltid hävdat att det är tack vara att jag äter så mycket frukt som jag aldrig är sjuk, (knappt ens förkyld.) Men jag mår faktiskt bättre än någonsin nu.
Har inte ätit frukt (förutom ett par äpplen) på över 3 månader nu.

Däremot äter jag fortfarande en hel del grönsaker men det är ju inte lika "sockertriggande"




Stora dottern äter banan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0