Lax med ädelost & vitvinsås

Idag åt vi lax som jag fyllde med ädelost och en vitvinsås till.  
Såsen blev jättegod tyckte jag, har inte gjort vitvinssås tidigare.
Jag serverade ostgratinerat blomkålsris till !

Man behöver:
500 gr laxfilé
100 gr ädelost (eller fetaost) 
salt, peppar

Vitvinsås
1 finhackad gul lök
1 dl torrt vitt vin
½ msk lantbuljong
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 dl finhackad dill
salt. vitpeppar
1 stor klick smör

Gör en ficka i laxfilen och fyll med ädelost.
Lägg i en ugnsform & stek i ugn 200° i ca 10 min.

Gör sås under tiden:
Hetta upp smör i en kastrull och fräs upp löken tills den blivit mjuk.
Tillsätt vinet och låt det reducera till hälften.
Blanda ner creme fraichen & grädden.
Låt den koka upp och blanda sist i dill & en smörklick.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0