Färsiga Jakob .. x 2

Idag gjorde vi Färsiga Jakob till middag. Ett recept som följt oss i många år.
Det är lätt att göra & de flesta tycker om det. 
Eftersom jag äter LCHF gjorde jag en egen liten form till mig. (Recept nr 2)

Färsiga Jakob  (orginal)

4 portioner kokt ris
1 hackad gul lök
600 gr köttfärs
1 tsk salt
peppar
3 dl vispgrädde
1,5 dl chilisås
1 msk curry
1 dl jordnötter (eller cashewnötter)
1-2 bananer eller 1 burk ananas

Lägg det kokta riset i botten på en form. 
Bryn lök & köttfärs.
Krydda med salt , peppar & lägg det över riset.
Skiva banan (eller ananas i bitar) och lägg över.
Häll över nötterna.
Vispa grädden lätt & blanda i chilisås och curry.
Bred detta överst och grädda i 200° i ca 20 minuter.


Färsiga Jakob  (LCHF)

1 zuccini
1 hackad gul lök
600 gr köttfärs
1 tsk salt
peppar
3 dl vispgrädde
2-3 msk tomatpuré
1 msk curry
2 msk jordnötssmör
1 dl jordnötter (eller cashewnötter)

Ugn 200°.

Skiva zuccinin i tunna skivor, salta lite och låt stå 10 minuter. 
Torka av med papper och lägg på en ugnsplåt.
Förgrädda dem ca 5-10 minuter tills de fått lite färg.
Stek lök & köttfärs, krydda.
Vispa grädden lätt & smaksätt med
tomatpurén, curryn & jordnötssmöret.
Lägg zuccinin i botten på en form,
lägg över köttfärsen, nötterna och bred över grädd-röran.
Grädda i ca 15 minuter.

Jag hade blomkåsris & sallad till.

(Det skulle säkert bli jättebra att
lägga blomkålsris i botten istället -
det ska jag testa nästa gång.)



Färsiga Jacob (orginal) med ananas & jordnötter




Lchf-varianten ..











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0