Orientaliska räkor ..

 
(Uppdaterad bild då de gamla bilderna försvunnit ...  )
 
 
 
Här kommer ett recept jag & min väninna Catarina inte fick nog av i början på 90-talet.
Tror vi gjorde det nästan varje vecka. Nu blir det inte så ofta jag äter det fast jag tycker fortfarande det är väldigt gott. Och det är verkligen "snabbmat".   Nu har jag har "moderniserat" det lite:
 
Så här gör jag:
(4 portioner)

1 kg räkor med skal
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
3 paprikor i olika färger
1 msk smör
2-3 tsk curry
4-5 dl creme fraiche
100 gr Creme Bonjour (jag hade Örtagård)
1 msk Lantbuljong (eller skaldjursfond)
Salt, peppar
 
Valfritt tillbehör, ex färsk pasta, zucchinipasta, quinoa, ris 

Skala räkorna.
Strimla purjo, vitlök & paprikor.
Smält smör i en stekpanna & bryn curryn några sekunder (blir mer smak då). I med purjolök, vitlök
& paprikan och stek med några minuter.
Blanda i creme fraiche, färskost & buljong/fond. Koka upp och blanda i räkorna och låt de bli varma.
Smaka av med salt & peppar.

Servera med god sallad och valfritt tillbehör. Jag hade här bönpasta till. 


 
 
 
 
 
 


Trackback
RSS 2.0