"Boppers special" .. - LCHF pizza

För många år sedan hittade jag ett recept på en varm smörgås som Peter Jezewski i
The Boppers brukade göra. Den var jättegod och har följt mig i många år.

Nu när jag äter LCHF ska man ju inte äta vanligt bröd så
jag brukar istället göra en LCHF-pzza med samma fyllning.

Jag tycker det är jättegott !!!

Så här gör jag:

Pizzabotten:

2 ägg
1 dl grädde
4 msk olivolja
1 msk fiberhusk
1 ½ dl mandelmjöl
örtsalt

Sätt ugnen på 200°.
Vispa ihop allt till jämn smet & bred ut tunt på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Täck hela plåten. Grädda i ca 10 minuter men passa så det inte bränns.

Ta ut plåten och höj till 225°, lägg på fyllning:

Tomatsås: 

1 brk krossade tomater
1 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
1 grönsaksbuljong (el 1 msk Lantbuljong) 
1 vitlöksklyfta
2 tsk oregano
2 tsk persillade
salt & peppar
 
Blanda allt och koka i ca 15 min.

"Boppersfyllning":

Skinka
Avokado
Tomater
Tacosås
Bearnaisesås
Riven ost (jag gillar mozzarella)

Lägg på tomatsås, fyllningen & grädda 5-10 minuter. 

Gott med vitkålssallad till:
 
Finriven vitkål (osthyvel brukar jag använda) 
rödlök i tunna skivor 
1 tsk oregano
4 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
salt
svartpeppar 

Blanda & smaka av.  Salladen är godast efter några timmar !



Trackback
RSS 2.0