Auberginerullar med halloumi

Förslaget om minst en vegetarisk dag i veckan tycker jag är en utmärkt idé.
Både för miljön & hälsan!

Jag brukar ta några perioder om året då jag försöker äta så grönt som möjligt.
Som en Detox ungefär.
Man brukar känna sig mycket piggare efteråt.

En maträtt jag brukar göra då är:

Auberginerullar med halloumi
 
2 auberginer
salt och malen vitpeppar
olivolja
1 paket halloumi
10 st soltorkade tomater i olivolja
1 kruka färsk basilika
1/2 dl färsk riven parmesan
½ dl riven ost som smälter bra
Tomatsås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 msk balsamvinäger (gärna krämig sort)
1 burk hela tomater
salt och malen svartpeppar

 
Sätt ugnen på 225°.
Skiva aubergine i 1/2 cm tunna skivor och pensla med olivolja. 
Hetta upp en grillpanna och grilla aubergineskivorna
 i någon minut på varje sida så att de blir mjuka.
Krydda med salt och svartpeppar. Lägg upp på ett fat.

Skär halloumin i bitar och lägg en bit på varje aubergineskiva.
 Lägg på en soltorkad tomat och några basilikablad och rulla ihop.
 Lägg i en smord ugnssäker form. 

Skala och hacka lök och vitlök fint.
Hetta upp en kastrull med olivolja.
Bryn lök och vitlök i några minuter.
Tillsätt balsamvinäger och rör om.

Blanda ner hela tomater och låt koka i ca 10 minuter.
Krydda med salt och peppar.
Strö på lite hackad färsk basilika över tomatsåsen. 
Häll tomatsåsen över auberginerullarna och
strö på parmesan och riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 15 minuter.



Receptet är framtaget av Ulrika Davidsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0