Kokosglass (LCHF)

Jag älskar kokos!  Och kokosglass ... 
men det finns inte att köpa längre.
Förut kunde man köpa Bountyglassar men jag har inte sett det på länge nu.

SÅ jag köpte mig en glassmaskin och gör min egen glass.
Har hittat ett LCHF recept som jag har gjort några gånger!

Här har ni det om ni vill testa:

Ingredienser:

3 äggulor
200-250 g kokosmjölk
2,5 dl grädde
1 dl kokosflingor
3 msk sukrinmelis och 1/2 krm stevia

Gör så här

Blanda kokosmjölken med kokosflingor, äggulor och sötning i en kastrull,
sjud upp lite försiktigt, får EJ koka. 
När det tjocknat lite, ta kastrullen från värmen och låt svalna.
Häll sedan i grädden och ställ in glassmeten i kylen tills den kallnat ordentligt.
Häll i glassmeten väl kyld och kör i ca 15-20 minuter.

Om man vill kan man blanda i lite hackad choklad i slutet.

Jag gillar mörk choklad med mintsmak.

Om du inte har glassmaskin:
 Lägg glassen i förberedd iskall bunke och rör ca var 30 minut under 4 timmar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0