Boktips - Niceville

 
 
 
Här är en bok som jag kan rekommendera.
 
 
Niceville skriven av Kathryn Stockett.
 
Handlingen utspelar sig på 60-talet i staden Jackson i Missisippi och handlar om
Skeeter, en socitetsflicka som kommer hem efter att studerat på annan ort.
Hennes gamla liv känns helt plötsligt inte nog utan hon vill något mer.
Drömmen är att bli författare och hon får ett jobb på en lokaltidning.
 
Genom det arbetet får hon kontakt med en svart hemhjälp, Aibileen
och deras möten blir till en ovanlig och farlig vänskap.
Det leder till att Skeeter, Aibileen och en annan svart hemjälp Minny
bestämmer sig för att skriva en bok som skildrar verkligheten mellan de vita och svarta.
 
Man får följa dessa tre tjejer i deras liv och speciella vänskap.
Rasismen gör att det inte är helt lätt.
 
Boken har en varm och kärleksfull ton men också ett allvar.
 
 
En arbetskamrat har även filmen som jag ska låna.
Den ska också vara bra !
 
 
 
Jag älskar att sitta ute på altanen och läsa på kvällarna...
blir mörkt så jag får tända ljus - MEN så mysigt det är !!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta -Fokuserad Energi

Tack för tipset:) Kram

2012-08-12 @ 08:43:52
URL: http://www.fokuseradenergi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0