Currysill & Saffranssill

 
(Överst på bilden är den romsås jag gör till den varmrökta laxen. Är också god att lägga i sill i.
Är iaf lika delar creme fraíche & majonäs, hackad rödlök & röd stenbitsrom)
 
 
 
I år blir det bara vi och makens föräldrar på julafton.
Så laga MASSA mat känns inte så kul eller heller ok.
 
Men det finns vissa saker jag bara måste ha.
Två  av dem är currysill & saffransill som i alla fall jag älskar.
 
I år är jag bekväm och köper 5-min sill.
 
Och currysåsen jag blandar den i gör jag så här:
 
Currysill med äpple
 
½ sats inlagd sill
½ rödlök
1/4 grönt äpple
3 msk crème fraiche
3 msk msk majonnäs
salt och vitpeppar
1/2 msk curry
1 krm paprikapulver
ett stänk vitvinsvinäger
 

Låt sillen rinna av och skär i mindre bitar.

Finhacka rödlök och äpple.

Blanda ihop creme fraiche, majonäs och blanda sedan i kryddorna.

Tillsätt den hackade rödlöken & äpplet.

Smaka av med salt och peppar och vänd ner sillen.

 

 

 

 
 
 
 

Till Saffransillen gör jag bara min saffransioli och blandar med sillen.

Lätt och snabbt !!  Och dessutom gott !!!

 

Aioli med saffran
 
1 ägg
3 dl neutral rapsolja
1 msk dijonsenap
1 msk vinäger
1-2 pressade vitlöksklyftor
½-1  pkt saffran
salt, peppar
 
Lägg alla ingredienser i en mixerskål och mixa ihop tills det tjocknar.
Smaka av med salt & peppar.
 
Låt stå en stund och rör om igen så saffranet fördelar sig riktigt.
Vänd sen ner sillen - låt stå svalt, gärna ett dygn.
 
 
 

 

 

 

Förra året gjorde jag även

Västerbottenostsill & Örtagårdssill


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0