Stekt inlagd strömming (glutenfri)

 
 
 
 
 
Något jag verkligen gillar så är det stekt inlagd strömming.
 
Jag har svårt att "rucka" på vissa saker och här är det inläggning med socker
trots att jag försöker undvika socker som sötning i matlagning..
 
Men så sällan som det händer så har jag gott samvete ändå !!
 
Jag panerar strömmingen med mandelmjöl och steker den i ugnen.
Det är så smidigt och blir heller inget matos av det.
 
 
Så här gör jag Stekt inlagd strömming:
 
Koka först upp lagen som är:
3  dl vatten
½-1 dl socker
1 dl ättikssprit
1 tsk salt
6 grovstötta vitpepparkorn
 
Låt koka ett par minuter och ställ sen svalt.
 
ca 500 gr strömming (rensad & urbenad)
dill
persilja
ca 2 dl mandelmjöl
1 tsk salt
3 krm vitpeppar
25 gr smör
 
1 morot
½ rödlök
ev. dill
 
 
Sätt ugnen på 250 °. 
 
Klipp av fenorna på strömmingen och skölj den.
Torka av på dem papper och lägg på skärbräda.
Lägg dill, persilja i mitten och vik ihop filéérna.
 
Blanda mandelmjöl med salt & peppar.
Vänd de vikta fileérna i mjölblandningen.
 
Lägg smör i en långpanna och låt det smälta i ugnen.
Lägg sen strömmingen på det smälta smöret och tillaga sen ca 15 min.
Vänd efter halva tiden.
 
Tag ur från ugnen och låt fisken svalna.
 
Ta en glasburk och lägg den stekta avsvalnade strömmingen i botten.
Fyll på med skivade morötter och rödlök (ev. dill).
Häll lagen över, sätt på locket och låt stå i kyl ca 2 dagar.
 
Klart att äta och är hållbart i kyl i minst en vecka!
 
 
 
Gott som det är till kokt ägg, kanske lite majonässås.
 
 
 
 
 
Gott till en avocadosallad.
 
 
Här på surdegsvörtbröd

Kommentarer
Postat av: Marie

Mm, vad gott det ser ut!

2012-12-15 @ 11:34:05
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Vilken härlig färgglad tallrik! Ser riktigt smarrigt ut ! :)

2012-12-16 @ 14:30:41
URL: http://emeliemarias.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0