Dillvåfflor med räkröra

Läste för länge sen om dillvåfflor.
Blev lite sugen på det idag så jag gjorde det som LCHF våfflor.  

Hittade ett recept hos Jonna jag testade och lade då till dill.
Och det var verkligen jättegott !!!

Jag bifogar även ett bra vanligt receptet.

Jag gjorde en räkröra till.

Dillvåfflor -LCHF
ca 4 st

2 ägg
30 gr kokosolja
1 dl kallt vatten
1 dl mandelmjöl
2 tsk fiberhusk
(finns på glutenhyllan i mataffärer)
1 tsk bakpulver
½ dl hackad dill
1-2 nypor salt

Vispa ägg, vatten & den smälta kokosoljan.
Blanda i resten av ingredienserna och låt stå i 5 minuter.
Grädda sedan i smör.


Orginal-dillvåfflor
ca 10 st

80 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl, fullkorn
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
5 1/2 dl mjölk
2 ägg
1/2 dl hackad dill

Smält smör. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt.
Häll i hälften av mjölken och vispa ihop till en slät smet,
tillsätt resten av mjölken, äggen samt det smälta fettet.
Rör till sist ner dillen.
Grädda våfflorna i ett upphettat våffeljärn.
Pensla ev med lite i början.
Lägg våfflorna på galler och servera
så snart som möjligt tillsammans med räkröran.


Räkröra:

200 gr nyskalade räkor
2 dl creme fraiche
½ dl majonäs
ev. 1 msk valfri rom
½ finhackad rödlök

Blanda samman allt i en burk. Smaka av med salt & peppar.





Varför inte som förrätt på Alla-Hjärtans-Dag  ..  ??



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0