Pizza LCHF

Nu har jag testat en ny pizza-botten recept som jag hittade hos Erika.

Det blev mycket bra, inte så "äggig" som det andra jag gjort
utan lite mer sconesaktig - mycket god!

PIZZABOTTEN (LCHF)

1 långpanna - 4 port

4 ägg
4 msk vatten
2 dl kokosnötsmjöl
4 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 msk oregano
½ tsk salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°.
Vispa ägg pösigt i några minuter och blanda i vattnet.
Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och rör ihop allt ordentligt.

Låt stå och svälla i några minuter.
Kavla ut degen på en plåt  - använd gärna bakplåtspapper eller plastfolie över.
(Botten kan förberedas och frysas in.)

Lägg sedan på de tillbehör du gillar.

Själv älskar jag det som jag kallar Boppers Special d v s
salsa, skinka, avokado, färsk tomat, lök, bearnaisesås & ost (jag gillar mozzarella) 
på toppen.

Sänk värmen till 175° och grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.







Maken hade gjort "pizzasallad" som stått och gottat till sig i ett dygn ..

½ finskuret vitkålshuvud

Lägg i en bunke. Koka upp vatten i vattenkokaren/eller på spis,
häll över vitkålen och låt stå några minuter.
Häll av vattnet i ett durkslag så allt vatten försvinner.

Blanda:
1 msk olivolja
1 msk ättika
1 msk vatten
1 msk oregano
1 tsk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar

Häll över vitkålen och låt gärna stå svalt ett dygn.


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad kul att du provade det receptet. Vi åt faktiskt pizza idag också. :-)

Kebabpizza blev det hos oss.

2012-02-05 @ 21:51:50
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: malin

såg riktigt gott ut.. dock inte vågat testa mig på LCHF ännu. kommer nog inte börja men något enstaka kanske man törs testa.. dock när jag frisknar till, just nu känner jag mig döende. ingen mat på 2dygn och ca 1glas juice på dessa dygn.. helt jag vet inte. vill bara bli frisk snart.. jo helt klart är en mysig middag tsm med familjen eller vänner så mkt viktigare än dyra saker. han hade kollat på en miranda nalle och insåg att ett par nya träningskläder kommer till mer nytta :) jag står för middagen i år och fixar massa mys. dock är vår lägenhet en enda röra i denna flytt som komma skall

2012-02-06 @ 13:37:33
URL: http://formenmotettrikareliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0