"Bästa maten "

Jag känner att jag nästan blir rädd över vad t o m
Livsmedelsverket tycker hur/vad hälsosam mat ska vara..

Jag är inte expert eller så utan jag har bara mitt sunda förnuft att lita på.

Och då handlar det även om vad barnen får för mat i skolan!

Jonas Colting var med på Kvällsöppet igår -
han är så bra i att uttrycka sig så jag lånar hans citat här:

"Den stora frågeställningen är ju dock vad man avser som ”bästa” maten.
Lyssnar man på Livsmedelsverket så har man ju
där inga problem med diverse halvfabrikat,
margariner och lättprodukter.
Där är det nämligen bara kalorierna som räknas.
Kvalitet som begrepp är en dimension
som man inte riktigt verkar kunna relatera till.
Kalorisnålt och magert, är devisen man följer.
Hur bisarrt och vedervärdigt det är att
som riktmärke använda sig av sådana parametrar,
behöver jag väl knappast påpeka? "

"Och om vi diskuterar skolmaten så handlar det i
grund om botten inte om vegetarisk mat eller inte.
Det handlar inte om kött eller inte.
Vad det handlar om är kvalitet! Det handlar om hälsa!
Det handlar om en investering i långsiktighet och
att skolan också i matsalen
ska utbilda barnen i vad som är bra och dåligt,
om vad som är nyttigt och onyttigt.
Och om man tror att en kost bestående av margariner,
dåliga matoljor, halvfabrikat, spannmål, socker, mjöl och
annan insulindrivande mat är svaret,
har man en mycket dålig insikt i modern folkhälsoforskning.
Antingen det eller så har man stuckit huvudet
långt ned i sanden i Livsmedelsverkets rabatter."


Skrämmande eller hur !?

Frågan är ju också om det verkligen skulle bli dyrare
för skolorna att servera mer "ren" hemlatad mat??
Jag tror faktiskt inte det.



Ser maten lockande ut ???  =/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0