Ceasardressing

 

 

Av alla sallader så tycker jag Ceasarsallad är den godaste.

Idag ville familjen bara äta korv med bröd och eftersom jag hade färdigstekt kycklingfilé i frysen, bacon & sardeller och dessutom rester av sallad i kylen fick det bli en sådan till mig.

Och hemligheten med smakupplevelsen är ju dressingen. Men jag hade inte parmesanost hemma så jag
bytte ut den mot Västerbottenost.

Annars gör jag dressingen så här:


Ceasardressing
1 helt ägg
3 tsk fransk senap/dijonsenap
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 msk vitvinsvinäger
2-3 dl neutral rapsolja (ej kallpressad)
2-3 sardellfilér
½ dl fint riven parmesanost
salt
vitpeppar

(OBS..  alla ingredienser ska vara rumstempererade.)
Blanda allt i en handmixerbägare och mixa ihop allt i några sekunder.
Smaka av med salt & peppar - KLART !


Som grönsallad kan man ta lite vad man har.
Godast är dock Romansalladen tycker jag.
(Men idag hade jag rester från igår och det funkade utmärkt)


Men jag brukar ha till 1 port ca:

½ "huvud" romansallad
5 cm gurka
1 tomat
1/4 paprika
rödlök
2-3 skivor stekt bacon i småbitar
1 stekt/grillad kycklingfilé i bitar
riven parmesanost
(eller som i detta fallet Västerbottenost)


Toppa rikligt med dressing över.





Trackback
RSS 2.0