Fläskfilé med härligt fräs och underbar sås

Tillbehör är A och O vid en matupplevelse.

Här är ett recept på härligt fräs-tillbehör till kött.
Inspiration fick jag av Lisa Förare på taffel.se.
Rotselleri anser jag är ganska OK även vid LCHF (knappt 5 gr/100)
och det är så gott att steka (gärna i ugn).

Jag hade det till fylld ugnsstekt fläskfile som jag lindat bacon runt
efter tips från Daniella . Serverade den goda gourmétsåsen till,
(fast jag "råkade" byta ut persilja mot dill och det var minst lika gott).


Fylld ugnsstekt fläskfilé

1 fläskfilé
salt, peppar
100 gr Creme Bonjour /gräslök
100 gr fetaost
5 soltorkade hackade tomater
basilika
1 pkt bacon

Sätt ugnen på 180°.
Gör ett snitt i fläskfilén.
Mosa ihop fetaosten med Creme Bonjour & soltorkade tomater.
Fyll fläskfilen med cremen och lägg i lite basilika.
Linda bacon om (fäst gärna med tandpetare) och
bryn först i stekpanna några minuter.
Sätt en termometer i låt steka färdigt i ugn till graderna visar ca 63°.

Fräs:

50 g smör
1/2 dl grovhackade hasselnötter
1 litet fast syrligt äpple
200 g rotselleri
1 tsk torkad timjan (eller 1 msk färsk)
1-2 tsk balsamvinäger

Skala och tärna rotsellerin i centimeterstora tärningar.
Hetta upp smör i en liten tjockbottnad stekpanna på hög värme.
Lägg ner rotsellerin och stek, rör om lite då och då.

Skala, kärna ur och tärna äpplet ungefär lika stort.
Lägg ner äpplen och hasselnötter när rotsellerin är
ordentligt mjuk, efter knappt 10 minuter.

Stek vidare tills allt är brynt och.
Lägg timjan när allt börjar bli klart.

Krydda med salt och svartpeppar.
Smaka av vinäger. 

Servera med såsen & sallad. Övriga fick även ugnsstekt skivad bakpotatis kryddad med persillade.






Till efterrätt gjorde yngsta dottern en pannacotta + chokladmousse i glas toppad med jordgubbar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0