Macarons

Jag och dottern testade göra Macarons förra veckan  ..

Hittade ett recept med "färdigt" mandelmjöl här,
tänkte slippa besväret med att mala själv..

Det var lite svårt att "spritsa" ut marängen så jag klickade istället ut dem.
Blev lite stora, skulle använt en liten sked istället.
Men det var ändå lättare än jag trodde.
Detta är första gången jag gör dem så de blev inte jättefina .. 
Men kommer nog testa igen någon dag

Så här gjorde jag iaf..

Macarons /Makroner 


Blir ca 25 "färdiga" kakor


170 g florsocker (knappt 3dl)

110 g siktat mandelmjöl
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
Ev lite pastafärg (jag hade vanlig röd karamellfärg)
Ev några droppar essens/arom
(eller smaksätt med 2 msk kakao / rivet skal från 1 citron)


Gör så här:

Väg upp florsockret. Blanda med mandelmjölet och sikta genom en sil.
Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke.
Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan
(ev tillsammans med lite färg och arom).
Blanda tills du har en jämn smet.

Spritsa direkt på bakpapperklädd plåt (gärna tefonpapper om du har)
rundlar knappt stora som femkronor. 
Låt kakorna vila på plåten i 30- 45 min. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
Sätt ugnen på 125°.
Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 min.
Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek,
men underdelen ska släppa från mattan/bakplåtspappret om du provar att lyfta dem.

Låt kakorna svalna och fyll sedan med valfri fyllning.


Jag hade chokladsmörkräm:

100 g mjukt smör
3/4- 1 pkt florsocker
3 msk mjölk
1½ msk kakao

Vispa smöret mjukt och klumpfritt med elvispen, tillsätt florsockret,
lite i taget medans du vispar på låg fart.
Rör sedan i mjölken och kakaon.
Fortsätt sedan att vispa på medelfart i några minuter så krämen tjocknar till sig ordentligt.
Den skall vara riktigt fast i konsistensen.
Bred/ spritsa på en kaka och lägg ihop dem två och två.





Kommentarer
Postat av: malin

hur gott lät inte detta liksom?! alltid velat testa men att köpa dessa krabater är inte billigt men nu kan jag ju testa hemma :D

2012-01-27 @ 22:36:26
URL: http://formenmotettrikareliv.blogspot.com/
Postat av: Ellen - LCHF och mycket annat

Svar: Ja eller hur! Jag tror ocksa att det är bra att variera sig lite. Dessutom tyckte hon att det räckte med 2 dagar styrka i veckan och det är nog bra att inte ta i för mycket fran början. Sa ett eller tva pass därtill kommer nog bli hur bra som helst. Har verkligen lust att hoppa pa ett pass redan pa onsdag när de drar igang och jag kommer nog göra det faktiskt. Ska bara se vad de har att erbjuda da.

2012-01-27 @ 22:57:16
URL: http://ellastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0