Torsk i ugn toppad med bacon

Har läst mycket om torsk och bacon på olika bloggar & i tidningar nu.
Så jag testade ihop lite ..
Blev jättegott med den milda torsken & det salta baconet.

Så här gjorde jag:

400 gr torsk
10 cm finskurken purjolök
3 dl grädde
1 msk dill
½ msk lantbuljong (eller fiskfond)
salt
vitpeppar
1 pkt bacon

Sätt ugnen på 200°.
Lägg torsken i en ugnssäker form. Salta & peppra på fisken.
Lägg över den strimlade purjolöken.
Blanda ihop grädde, buljong (fond) med dill och häll överst.
Sätt in formen i ugnen och gratinera ca 25-30 minuter.
Stek bacon knaprigt under tiden och skär i små biter att strö över när gratängen är klar.


Gjorde ett mos av broccoli & blomkål till.

Hade ca ½ blomkålshuvud och 1 stånd broccoli som jag kokade mjuka i vatten.
Mixade ihop med 2 msk smör & 2 msk philadelfiaost (hade med vitlökssmak).
Smakade av med salt & peppar.

En sallad till så är det klart att serveras!






Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Har också hört så mycket om bacon och torsk, måste nog också testa. :-)

Angående microomeletten så skulle jag gissa att det funkar att blanda iordning smeten innan men jag har inte testat själv. Har själv tänkt tanken att testa men inte gjort det ännu.

Ha en trevlig kväll!

2012-01-19 @ 20:34:00
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0