Varmrökt lax med varm gurksallad & kalla såser

Mina tjejer älskar varmrökt lax ..
och det är ju så gott !!
Och nyttigt ...

Till det serverar jag varm gurksallad från Anna Halléns kokbok & en kall örtsås.

Varm gurksallad

½ stor gurka
1 rödlök
½ msk osötad senap (typ Dijon)
saft från ½ citron + lite zest (finrivet skal)
salt och peppar

Gör så här:
Skala, dela gurkan och skär i tärningar, finstrimla rödlöken.
Smält 2 msk smör i en liten gryta och lägg ner gurkan, löken, senapen och citronsaften.
Låt allt fräsa i 4-5 minuter utan att få färg
Smaka av med salt och peppar. Strö över lite citronzest vid servering.



Örtsåsen gör jag så här:

2 dl creme fraiche (eller matyoghurt)
½ dl majonäs
2 tsk dijon senap
½ finhackad rödlök
½ dl varlfria örter (persilja, dill, basilika, dragon, gräslök ...)
salt
peppar

Blanda allt och smaka av med salt & peppar.


Romsås

2 dl creme fraiche
½ hackad rödlök
½ brk röd stenbitsrom
salt
peppar

Blanda allt och smaka av med salt & peppar.


Jag kokar broccoli till mig & övriga familjen vill ha kokt potatis





Kommentarer
Postat av: Nina P

Hej!



Bra tips på goda såser! Det måste jag prova!!



Ha det bra!!

/Nina

2012-01-13 @ 19:20:06
URL: http://ninapalviainen.wordpress.com/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Ser ut som goda såser. Vi åt också lax idag och hade också en sås med rom i, fast inte samma. Ska spara recepten för jag älskar lax.

2012-01-13 @ 22:09:43
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0