Choklad & lakritspannacotta med hallonspegel







Här är desserten jag bjöd min vänninor på.

(När jag använder Sukrin brukar jag även blanda "pyttelite" stevia
för att ta bort den lite beska smaken jag tycker Sukrin kan ge.)




Jag gjorde 2 recept som är på 4 portioner var - så det blev 8 portioner.


Jag gjorde först:


Chokladpannacotta

4 port (eller 8 halva)


Ingredienser:
4 dl vispgrädde
100 gr mörk choklad (hackad)
2 gelatinblad
ev. ½-1 msk sukrin melis (+ ev lite stevia)
½ tsk vaniljpulver

Gör så här:

Lägg gelatinet i kallt vatten ca 5 min.

Koka upp grädde med sukrin några minuter till sukrinet löst sig.

Tag bort kastrullen från plattan och tillsätt den hackade chokladen.
Vispa runt så chokladen smälter ordentligt & tillsätt vaniljpulvret.

Krama ur vattnet från gelatinet och tillsätt i chokladsmeten.
Rör runt tills den smält helt.

Häll upp i 8 glas (eller 4 om du bara vill ha choklad.)


* * *


Lakritspannacotta:
4 port (eller 8 halva)

Ingredienser:
4 dl grädde
2 gelatinblad
2-3 msk sukrin melis (+ ev lite stevia)
1 tsk lakritspulver


Gör så här:

 Blötlägg gelatinbladen.

 Sjud grädde och sukrin några minuter tills sukrinet smält. 

Dra av kastrullen från värmen och rör ner lakritspulvret
(se till att det löser sig ordentligt).

 Tillsätt gelatinbladen (urkramade från vatten) och rör om.

Häll smeten över chokladpannacottan.
 Ställ kallt i några timmar.


(Hittade recept på lakritspannacotta hos Annika R.)


* * *

Hallonsås:

3 dl hallon (frusna hade jag)
½ dl vatten
1 msk sukrin melis
½ gelatinblad

Lägg gelatinet i vatten några minuter.

 Koka upp hallon, vatten och sukrin melis  
och mixa slätt med en mixerstav.

Tillsätt gelatinet (urkramat) under omrörning.


 Häll hallonssåsen över pannakottan
Och garnera ev med färska hallon.

Låt stå kallt i en timme.








Kommentarer
Postat av: Fighting Spirtis

Men jösses blev ju inte mindre sugen nu.... =)



Sv: Tack, kul att höra!!! Och den fina komentaren värmde... <3

2012-06-05 @ 16:56:34
URL: http://fightingspirits.blogg.se/
Postat av: Västgötskan

Mmm, ser riktigt gott ut! :-)

2012-06-05 @ 18:25:55
URL: http://rundarocksaenform.blogspot.com
Postat av: Anna

Tack, vad gullig du är!

Vilka spännande smaker :D

2012-06-05 @ 22:11:06
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Och där kom receptet på den!:)



Är set svårt att baka med sötningsmedel? Har aldrig använt set själv nämligen... Blir smaken densamma?

2012-06-05 @ 22:57:25
URL: http://loparlisa.se
Postat av: Trillingnöten

Himlans vad sugen jag blev!

2012-06-06 @ 08:17:37
URL: http://trillislifeinprogress.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0