Rosmarinkyckling i lergryta

Köpte en hel kyckling - och det var jättelänge sen sist.
Hittade min gamla lergryta i gömmorna så det fick bli lite nostalgi.

Jag lade lergrytan i vattenbad ca 1 timme först.

Sen blandade jag ihop:

finrivet skal från 1 citron
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk Shoyu (soja)
1 tsk salt
2 msk rapsolja

Detta penslade jag kycklingen med.
Jag delade citronen och lade en halva inuti kycklingen.

Lägg kycklingen i lergrytan och ställ i kall ugn.
Sätt på ugnen 250° och låt stå i ca en timme.




Under tiden skalade jag 4 potatis, 1 morötter, 1 palsternacka (till min familj)
Delade lite blomkål, klyftade 1 rödlök, 5 champinjoner & en halv zuccini (till mig).


Efter en timme fyllde jag på detta i grytan och ställde in igen.
(Zuccinin kan man vänta med till det är ca 10 min kvar - den blev lite färglös nu).





Låt stå i ca 30 minuter till. Gör sås under tiden.


Rosmarinsås

Blanda i en kastrull:

3 dl grädde
1 pressad vitlökslyfta
½ msk soja
½ msk balsamvinäger
½ msk kycklingfond
1 dl från skyn i grytan
½-1 msk rosmarin (jag höftade bara)

Låt koka i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.




Lite sallad till & familjen ville ha gelé.


Kommentarer
Postat av: Lana

Gud vad gott det ser ut! Kanske ska investera i en sådan lergryta!

Ha en bra dag!

//Lana

2012-03-15 @ 06:22:03
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0