Drottningpaj (LCHF) med 2 x vaniljsås




När mina svärföräldrar var här sist
så jag passade på att göra en paj.

Hade hallon & blåbär i fysen så det fick det bli.

Pajen blev LCHF och jag gjorde 2 varianter på vaniljsåsen.
Den vanliga har jag gjort i många år - är supergod!!
Är inte alls förtjust i pulvret man köper och blandar till själv ..

Gick bra även att göra som LCHF-variant, jag hade bara vaniljpulver i
men om man vill ha lite mer sötma så kan man lägga till lite sukrin/stevia.


Så här gjorde jag:


Drottningpaj
(räckte till 6 personer)

225-250 gr fysta bär
120 gr smör
1 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
½ dl kokosmjöl
½ dl kokos
½ tsk vaniljpulver
1/4 krm stevia

Sätt ugnen på 175°.

Lägg bären i en pajform.

Smält smör och tillsätt mjölerna, sötning & kokos.
Blanda ihop ordentligt och smula över bären.

In i ugn ca 15 minuter.

Servera med vaniljsås.


Den godaste vaniljsåsen gör man själv.
Har 2 varianter här, en vanlig och en LCHF.


Vanlig vaniljsås:

3 äggulor
3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Vispa ihop äggulor med flor & vaniljsocker ganska pösigt.
Vispa grädden i en annan bunke och blanda sen ihop allt.


LCHF-vaniljsås 
(1-2 port)

1 äggula
½ tsk vaniljpulver
ev lite stevia/sukrin
1 dl grädde

Vispa ihop äggulor med vaniljpulver och ev sukrin/stevia ganska pösigt.
Vispa grädden i en annan bunke och blanda sen ihop allt.




(Mindre rolig bild .. gick inte att ta om för nu är pajen slut ... ;)


Kommentarer
Postat av: Karro

Så gott. Har du något tips på vaniljsås till någon som inte tål mjölkprotein? För jag gissar att det är det i grädde också....

2012-05-21 @ 22:37:40
URL: http://Livskraft1.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Åh, vad gott med paj.

2012-05-22 @ 20:48:26
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Låter helt fantastiskt!!!

2012-05-26 @ 20:02:45
URL: http://dietandthecity.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0