Träningsvila !??




Hur gör ni med träningsvila??

Jag har svårt att hitta bra balans med träning & vila.

Jag själv kan tycka att jag tränar så varierat att
jag oftast inte behöver vila en hel dag ..

Men en del tycker olika ??

Jag menar - jag splittar styrketräning så jag kör det olika dagar.
Sen iof innefattar annan träning t ex Yoga en hel del styrka det med.
Men ändå på olika sätt.!?
Jag vet ju att musklerna behöver vila efter träning.

Löpning däremot är något jag själv kände att jag kunde göra
så gott som varje dag, springer ju ändå lite olika långt, fort o s v.

Men kanske man tränar "för" mycket/ofta så det ändå inte blir bra.

När jag tittar tillbaka har jag sällan mer än 1 hel vilodag i veckan.
För jag räknat yoga som träning eftersom den är ganska ansträngande.
Jag blir både svettig och får oftast grym träningsvärk.


Men varför tränar man/jag!!

Mitt mål med träningen är att må bra både fysiskt & psykiskt,
ha roligt (jag tycker faktiskt det är riktigt kul att träna)
 och hålla min vikt -  som min kompis sa en gång
 " Du är ju livrädd för att bli tjock" ..
Ligger en del i det då jag lätt går upp i vikt.

Dessutom älskar jag mat!
(Har ni säkert märkt på min blogg ;)


Hur gör ni med vila ??

Varför tränar ni ??



Kommentarer
Postat av: sandra

Tack snälla!



Jag brukar nästan aldrig vila en hel dag heller. Springer alltid på morgonen och kör styrka senare på dagen så jag tycker det funkar att bara ta bort styrkan någon eftermiddag i veckan och att vila mina ben de dagar det behövs :)

2012-05-05 @ 09:23:51
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Fighting Spirits

Jag tränar för att må bra och för att det är kul men aldrig för att jag måste längre som det var förut.

Kroppen behöver vila med men oftast har jag också en hel vilodag/vecka men nu under graviditeten blir det lite mer.. =)

2012-05-05 @ 10:19:20
URL: http://fightingspirits.blogg.se/
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Jag vilar 1-2 gånger per vecka eller när jag känner att jag behöver det, kännerjag att mina ben börjar bli lite ömma efter massa löpning och cykling, då tar jag en dag ledigt ;D

2012-05-05 @ 10:29:42
URL: http://emeliemaria.blogg.se/
Postat av: Jenny - Pigg och stark

Jag vilar 1-2 dagar/vecka. Hinner oftast inte mer än 5 pass/vecka eftersom jag har småbarn. Nu under sommaren när kvällarns är ljysa hoppas jag kunna klämma in några extra powerwalks :)



Ett inlägg om varför jag tränar kommer snart :)

2012-05-05 @ 10:37:55
URL: http://www.piggochstark.blogspot.com
Postat av: Erika

Jag varierar hur mycket vila det blir. 1-2 gånger i veckan blir det nu men jag ska försöka komma igång och börja jogga/springa ute så då kommer det bli vila max 1 dag /vecka. Jag tränar för att få en stark och snygg kropp. Vill ha en kropp som orkar och håller hela livet och ha styrkan så jag klarar av att göra det jag vill.

2012-05-05 @ 11:13:15
URL: http://healthyandstrong.blogg.se/
Postat av: Fet atlet

Jag tränar varje dag. Dom dagar som jag anser som mina vilodagar är dom daggar då jag enbart tar en powerwalk eller en joggingrunda. Andra dagar blir det både powerwalk/joggingrunda och gym. Jag älskar oxå att träna och vill verkligen gå ner i vikt. Är nog oxå rädd för att bli värsta fettot, så jag har ändrat min livsstil helt och hållet.

2012-05-05 @ 16:19:46
URL: http://minkampmotvikten.blogg.se/
Postat av: Annie

Jag vilar en till två dagar i veckan, gärna aktiv vila dock. Även om man inte kör samma muskler varje dag behöver kroppen tid att återhämta sig för att bygga upp sig själv - det är i vilan man växer :)



Oftast måste jag planera när jag skall vila, som andra planerar när de ska träna. Annars glömmer jag bort det och bara kör på :)

2012-05-05 @ 17:44:33
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: klara

Under förra året, större delen av våren och sommaren tränade jag nästan varje dag. Jag tyckte det var en ren pina bara att ta 1 vilodag i veckan. Jag kunde liksom inte njuta av vilan för att jag kände mig "lat" som vilade. I höstas sa dock kroppen ifrån, den var trött och jag tappade motivationen för träningen. Och jag tror helt enkelt att det beror på att jag kört på för hårt under en längre period. Numer vilar jag flera dar i veckan och jag har också lärt mig att faktikst njuta mer av vilan. Jag ve någonstans att kroppen behöver det och det är inte nödvändigtvis så att man får bättre resultat ju mer man tränar. Vilan är en viktig del för utvecklingen :)

2012-05-05 @ 19:46:42
URL: http://www.klara.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0