Fylld fläskfilé med ugnsrostade rotfrukter och basilikaaioli

 
 
 
 
 
Igår bjöd jag gästerna på fläskfilé som jag fyllt med soltorkade tomater, oliver och basilika.
Till det blev det rostade rotfrukter, härlig sallad och basilikaaioli.
 
Min stora basilikabuske lever fortfarande
(har tagit in den från altanen dock) och den bär så mycket blad.
 
Jag mätte inte upp direkt så det blir inget måttat recept
men så här gjorde jag:
 
 
Jag ansade fläskfilé och brynde den i olja/smör några minuter runtom.
Saltade och pepprade.
 
Gjorde sen ett snitt längsmed som jag fyllde med en blandning av
hackade svarta oliver, soltorkade tomater och basilika.
 
Lade i ugnssäker form och stekte klart i ugnen tills fläskfilen hade en innetemperatur på ca 70°.
 
Hade dagen innan redan förberett rotfrukterna, skalat och skurit stavar/klyftor.
Det var palsternacka, rotselleri, kålrot, sötpotatis, morötter & rödbetor.
SÅ de lade jag på en djup plåt och stekte i ugn ca 20 minuter.
 
Aioli gjorde jag som jag brukar med en stor näve basilika i.
 
Sallad gjorde dottern - det blev en bra kalasmåltid!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums... det där såg riktigt gott ut!

2012-10-06 @ 21:06:40
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Såååå gott! Mums, mums!
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram kram
//Lana

2012-10-06 @ 21:28:03
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Mums! Det här ser riktigt tokgott ut! :)

2012-10-07 @ 15:37:04
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0