Kokosmjölk

 
 
 
Jag har kommit på det !! 
 
Hemligheten med kokosnötsmjölk .. 
är att den ska serveras väldigt KALL !!
 
Då är den t o m god att dricka eller ha till ex gröt.
 
Har länge använt kokosmjölk i smoothies och proteindrinkar
men har tyckt den kan ha lite "unken" smak ibland.
 
Men när den är riktigt kall, närapå fryst smakar det som kokosglass ..  Jättegott!
 
Vill man ha den riktigt tjock och ha den som grädde är  "Extra Creamy"- varianten bäst
och att då vispa den fluffig några minuter och sen helst ställa den kallt i några timmar.
 
Eller ta det översta lager i en kyld burk, hälla ur vätskan och vispa den tjocka krämen.
Gott är också att blanda i lite vaniljpulver för lite sötma.
 
Jag brukar annars hälla ur allt i en mixerskål eller burk och vispa ihop allt.
Det jag inte använder för stunden häller jag i en tom glasburk och ställer i kylen.
Håller flera dagar i kylen, det går bra att frysa in det med.
 
Jag köper oftast ekologiska varianter eller "Extra Creamy" .
 
 
Brukar du använda kokosmjölk?? 
Ge mig gärna tips vad du gör!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Älskar kokosmjölk i wok eller grytor, men har aldrig provat i smoothie, kanske vore något!

Svar: Det är riktigt gott i smoothie så testa det!! Brukar blanda kokosmjölk, frysta hallon och en stor sked mandelsmör - jättegott tycker jag!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-15 @ 12:15:38
URL: http://livskraft1.blogspot.com/
Postat av: Marie

Jag använder det också i smoothies samt wok och grytor. Förra veckan gjorde jag en korvgryta med kokosmjölk i, mums!

Svar: Låter gott !!!
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-15 @ 12:29:06
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Den här är god:
http://vardagfest.blogspot.se/2012/07/currywok-med-lovbiff-och-vitkal.html

Det är smidigt att frysa in överbliven kokosmjölk i istärningsfack (heter det så?) och sen ta fram så mycket man behöver.

Svar: Tack för gott tips !!=)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-15 @ 13:28:47
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lotta -Fokuserad Energi

Tack för jättebra tips! Jag försökte vispa kokosmjölk igår utan att lyckas.. Kram

Svar: Den måste vara riktigt kall. Och helst ta det översta i burken. Om jag har den fetare varianten så vispar jag den en stund tills den blir riktigt fluffig och ställer sen in i kylen några timmar då blir den fastare tycker jag. =)
mariasfavoriter.blogg.se

Postat av: Anna

Jag ställer alltid in kokosmjölken i kylen numera. Ryskadockor(lana heter hon) tipsar om de lite då och då och jag fullkomligt älskar de :) tack för kycklingtipset. Kram

2012-10-15 @ 20:46:49
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0