Det blir inte alltid som man tänkt sig ....

 
Som kloka Jeanna (träningstightsen) skriver så måste vi prata om det ...
Gäller förmodligen inte bara mig men tar mig som exempel här.
 
Detta med stress som leder till psykisk ohälsa.
Jag har en längre tid nu känt att jag är på väg över gränsen,
det har varit ganska mycket nu både på jobbet & hemma.
 
Fast mer saker jag tar på mig än saker som kommer till mig.
SÅ jag har säkert en hel del ansvar över det själv.
VI (jag) måste bli bättre på att säga ifrån, tagga ner.
 
Man blir inte mer perfekt för att göra mycket eller allt själv.
 
Har en längre tid inte haft lust, varken till träning som jag SÅ brinner för eller att laga mat.
(Tur man har rester i frysen ..;) . Har känt mig sur, arg och stundvis ledsen.
 
Har också funderat på detta med överträning..  har i några år tränat mellan 5-7 dagar i veckan.
Vissa dagar flera gånger. Försökt ursäkta mig med att jag varierar träningen så mycket.
Fanny skriver lite om detta här - är ganska igenkännande symtom.
 
Har ganska ofta hjärtklappning, ibland ont i bröstet och blir ibland alldeles yr.
Har även börjat tappa minnet!! Sådär riktigt pinsamt när man glömmer saker
(som ex chefen bett mig göra) och det blir jag stressad över om något.
 
Detta året har jag redan varit förkyld med kraftig hosta 3 ggr.
Har under ett år haft skador i fot, axel för att inte tala om mina benhinnor.
Är det kroppens sätt att säga STOPP kanske !??
 
 
Har faktiskt lyssnat på mig nu så det har blivit mycket soffhäng nu, samtal med nära & kära.
Många säger till mig att ta det lite lugnare, särskilt mina barn & min man..
Varför lyssnar man inte på dem som känner en bäst !??
Är riktigt rädd att det ska gå för långt, att man hamnar riktigt där nere.
 
 
Mitt mål är ju annars att fokusera mer på träningen och jag mår ju bra av att träna.
Men själva målet stressar mig lite och då är jag ju där igen ..
 
Har nu lovat mig själv att ta en dag i taget!
Inte planera för mycket, träna när jag känner att jag har lust & tid.
Prioritera andra saker jag ibland känner att jag inte hinner t ex läsa böcker, kolla på film.
 
Försöka leva mer i nuet, inte redan vara i imorgon eller nästa vecka.
Nu och här !!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: dorro

Jag tror vi alla tenderar att hitta ursäkter för att det vi gör är bra. Det är så vi fungerar. Vi mår bra av träning men framför allt mår vi bra av balansen mellan träning och vila. Vi har alla vår egen balans. Tänk på när du mår helt bra och slipper hjärtklappning och andra symtom. När du inte har dessa så kan du anta att du har en god balans mellan de saker du vill ha in i ditt liv. Oavsett om det innebär något träningspass mindre i veckan eller en färdigköpt middag. Lyssna på kroppen! kram kram

Svar: Tack fina för råden!! Låter ju så klokt och egentligen vet man ju detta .. dock är det svårare än man tror att hitta den perfekta balansen, för mig iaf. Strävar dock efter den hela tiden (är ju Våg;). Och som du säger kanske mindre träning och mindre krav på middagar så har man kommit en bit säkert!! Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 09:35:56
URL: http://www.dorro.se
Postat av: Fokuserad Energi - Lotta

Mycket klokt skrivet! Jag är bra på att lyssna på kroppen men jag har ju redan varit vidbränd och jag klarar inte att må så... SUPERKRAM till fina dig! Heja dig som lyssnar på kroppen! Kram

Svar: Tack Lotta .. börjar bli bättre på det med!! Träning är roligt men vilan är ju lika viktig, man måste ju inte träna när man egentligen inte hinner eller 7 timmar i veckan. Har alldeles för länge nu prioriterat träning fast jag inte riktigt erkänt det. Hädanefter ska jag ta det coolare .. Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 09:54:02
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Marie

Var försiktigt och ta hand om dig! Vi har bara en kropp!
Det är så lätt att säga så till andra men svårt att ta till sig själv. Jag ligger också på gränsen och har gjort det ett bra tag nu, för mig är det mer inre stress som fått mig dit, min hjärna går på högvarv hela tiden... : ( Har dessutom så mycket hormonella problem som i och för sig delvis beror på att jag bränt ut kroppen under flera år..Det här med lägenheten fick mig helt ur balans, det är otroligt stressande att bo så litet (speciellt för mig som har stort behov av ensamtid).
Jag får, liksom dig, försöka att ta en dag i taget.
Styrkekramar till dig!

Svar: Varför gör vi så med oss, låter det gå så långt. Sen känns det som om vi är ganska lika med mycket. Känner igen mig med att hjärnan går på högvarv.. inte konstigt att man sover dåligt! Och det blir ju bara en ond cirkel .. Tänkt på dig och lägenheten, tyckte det var jättetråkigt för du såg ju så fram emot flytten. Hoppas verkligen du snart hittar något annat!! Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 10:20:17
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Lana

Det är bra att du lyssnar nu på din kropp! Jag är övertygad att den försöker säga till dig att du måste bromsa!
Så jag hoppas att du nu ska få mer tid över att bara slappna av och ha mer sådan ego-kvällar/dagar du haft! :)
Tänker på dig! <3 <3 <3
Kram
//Lana

Svar: Tack söta du, tror också att allt som händer i kroppen är ett tecken att coola ner. Man är ju inte 20 längre heller ;).. Ska verkligen ta tag i detta, ge det några månader!Känns skönt att få dryfta det med er !! ;)
Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 10:45:52
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Cilla

Det är superviktigt att du lyssnar på din kropp och inte pushar den till något den inte vill. Träning sks vara härligt och roligt, och självklart lite jobbigt men det ska inte bli för mycket. Kanske har du tränat för mycket och nu är det dags att ta det lugnt. Kanske är det dags att ta det lite lugnt på många plan i livet. Bromsa. Backa bandet. Ta ett steg tillbaka. Jag vet precis hur jävligt jag mådde runt jul och de förändringar jag har gjort sedan dess har hjälpt mig ofantligt mycket.

KRAM!

Svar: Tack fina, lite märkligt att det ska vara så svårt att se tecken på sin egen kropp när man märker direkt hur andra mår! Har väl med viljan att göra, viljan att inte må dåligt. Jag har den sista veckan förstått att jag måste ta det lugnare för att det inte ska bli värre .. hoppas bara jag förstår det om några veckor med! :)
mariasfavoriter.blogg.se

Postat av: Terese

Överträning är inte att leka med. Been there, done that! Tar lång tid att komma tillbaka. Så stanna upp i tid och ta hand om dig. VILA! Hade jag vetat innan, vad jag vet nu, och känt till symptomen för överträning hade jag förhoppningsvis inte hamnat där. Min puls höjs numera för minsta lilla eller mest av allt när jag sovit och vilat för lite. Har nu ändrat mitt fokus för träningen att den ska vara för att må bra och inte bara se på snabbare tider och bättre resultat. Tävlingar lägger jag på hyllan i år. Så får vi se till nästa år istället... Träna för att bygga upp, inte bryta ner! Kram på dig och ta hand om dig.

Svar: Tack snälla för du delar med dig, känner igen mig i din historia lite. Har inte än kommit dit man det är kanske inte långt kvar. Tror jag börjat förstå att det är inte värt det. Har bla sprungit tre ggr UTAN pulsklocka - och bara sprungit för njutning, ingen tidskoll alls! Ett steg fram! Träna för att bygga upp .. - låter så klokt!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 12:46:28
Postat av: Anastasia

http://sanastasia.blogg.se/2013/april/kattn.html#comment Har du sett/ska se filmen The host?

2013-04-25 @ 12:46:54
URL: http://sanastasia.blogg.se
Postat av: Pia

Bra att du stannar upp nu innan det går helt för långt. Jag skulle ta några veckor, en månad med enbart lugna promenader. Lågintensiv träning. Ta hand om dig! Kram!

Svar: Visst är det så .. egentligt vet man ju detta men det är lättare sagt än gjort! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 13:24:33
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Trillingnöten

Det är svårt att lyssna på kroppen när viljan och hjärnan säger nåt annat...Kanske testa lite mer avslappnande träning som mer yoga, meditation och sånt...lugna promenader. Ett tag i alla fall...

Svar: Just meditation tycker jag är skönt men tar mig sällan tid till, Ska verkligen försöka få in det mer. Som du säger så sitter mycket av bl a träningen i huvudet, är ju van att träna nästan varje dag och gör jag inte det känns det inte bra.. Det måste jag få ur mig i första hand. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 17:07:29
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Catharina

Du det där låter inge vidare...Men bra att du ser problemen och känner av att du mår dåligt. Bra också att du skriver av dig här! Fortsätt lyssna på dina nära och kära, precis som du skriver...så känner de dig och vet vad du klarar! Ha inte så höga mål, utan stanna upp och var glad för det du faktiskt presterat tidigare! Ta promenader som träning eller simning, njut och ta det lugnt! Unna dig bad, film-tittande, långa telefonsamtal med vänner, läsa böcker osv...

Ta hand om dig, det finns bara en av dig! <3
STOR KRAM <3<3<3
C

Svar: Tack fina .. kändes bättre när man fick skriva av sig. Blir mer "på riktigt" då, även att jag lovat mig att ta det lugnare.. Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 17:43:20
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Ta hand om dig! Ibland man behöver ta ett steg tillbaka och tänka på sig själv.
Kram Erika

Svar: Tack Erika, ska vara lite "ego" ett tag nu. Ibland får man nog tänka så! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 22:21:45
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Sara

Känner precis igen mig, då träning nästan blir ett måste och glädjen försvinner... Då måste vi backa och tänka om, vad gjorde vi innan vi hade pulsklocka och träningsdagböcker och prestationskrav på sig själv!
Tror nog att du bromsar i tid, du är klok dom lyssna på signalerna! Var lite busig ett tag och gör saker utan en massa krav och måsten, så vänder det nog!

Kram!

Svar: Tror vi är ganska många som hamnar här, känner att jag ändå (hoppas) jag lyssnat på signalerna. Men det är en läskig oviss känsla ... Har betsämt mig att maj ska bli en njutarmånad, bara göra saker jag verkligen känner för !! Hoppas det gör gott för mig! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-25 @ 22:48:17
URL: http://sarasatsarfriskt.se
Postat av: Lina

Ta hand om dig!! Bra att du lyssnar på kroppen, umgås med nära och kära och ha det bra! Kram!

2013-04-26 @ 08:38:13
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag känner igen mig till viss del i de du skriver. Jag ska ta på mig så mycket, men tillslut stod jag där och höll på att gå in i väggen. Jag insåg att jag är inte superwomen, men ändå höll jag på att göra de igen. Det är ofta lättare sagt än gjort, men jag hoppas du kan lyssna på kroppen och ta hand om dig. Du är värdefull <3 många kramar ifrån mig!

Svar: Ja det är viktigt att vi lär oss signalerna som kroppen ger oss!! Var rädd om dig med Anna!! Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-27 @ 07:29:20
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0