Fläskfilé med solrospesto

 
 
Vi gjorde pestofylld fläskfilé häromdagen med peston gjord av solroskärnor.
 
Blev väldigt smakrikt och gott.
 
 
Så här gjorde jag
 
 Peston:
 
basilika från 2 krukor
1 dl rostade solroskärnor (rosta i torr stekpanna lite lätt)
1-2 hackade vitlöksklyftor
1 msk citronjuice och rivet skal från ½ citron
2 dl olivolja
1 dl finriven parmesanost
ca ½ tsk salt
 
Mixa allt till en jämn pesto och smaka av med salt.
 
 
Fläskfilén
 
1 fläskfilé ca 700 gr
3 msk pesto
1-2 msk rostad solroskärnor till garnering
 
 
Sätt ugnen på 175°.
 
Putsa fläskfilén och bryn runtom i en stekpanna.
Salta och peppra lite.
 
Lägg i en ugnsform och gör ett snitt längsmed som fylls med pesto.
Stek sen färdigt mitten i ugn ca 20 min tills den är genomstekt.
(Om termometer används är det klart vid ca 67°.)
 
 
Skär köttet i skivor, lägg på fat och ringla ev över mer pesto.
Garnera gärna med rostade solroskärnor.
 
 
Jag hade rostade rotfrukter (sötpotatis, palsternacka, morötter) till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

MUMS! Jag förstår inte varför jag inte gillar pesto. Älskar ju basilika :S
Gå gärna in och kika vem som blev vinnaren i min tävling :P
Kramar

Svar: Thihi .. vilken vinnare!!! =) SÅ glad ska du veta !! :)Men kan det vara så att du inte gillar parmesanosten?? Jag har gjort pesto några gånger utan ost, bara olja, basilika, nötter och vitlök!! Testa det kanske !? Osten ger lite speciell smak på det hela. Fast du gillar ju ost! Som i ostchips ;)...
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-12 @ 19:08:37
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Erica

Ser gott ut! :)

2013-04-12 @ 19:17:31
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Lana

Vad spännande det låter med solrospesto! Det måste jag testa! :)
Ha en fin helg!
Kram kram
//Lana

2013-04-12 @ 22:47:26
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Hanna Karlsson

Vad gott det ser ut!

2013-04-13 @ 06:57:37
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0