Meet the Girls ..

Har ni testat crossfit??
 
Det har jag, EN gång på "riktigt".
Det vill säga i en crossfit-box.
 
Gillade det jättemycket !!
 
Dock har ju min kropp inte varit i bästa status sista halvåret för att köpa ett träningskort där,
är ju inte så jättebilligt heller så man vill ju kunna utnyttja det ordentligt.
 
MEN man behöver ju inte en BOX för att träna crossfit!!
Jag tränar mycket liknande pass både hemma och på gymmet.
Funkar lika bra (fast hade nog varit roligare att träna med andra).
 
 Här är massor med roliga crossfit-workouts:
  
 
 
 
AMRAP = As Many Rounds As Possible
 
AFAP = As Far/Fast As Possible
 
EMOM = Every Minute On the Minute
 
21-15-9 = Antalet man gör övningarna (klassisk crossfitrunda)
  
Har ni några favoriter ??
 
 
"Varför är det träning uppkallad efter tjejer?"
Coach Glassman, grundare och VD för CrossFit förklarar det såhär:
"Jag vill förklara träningen en gång och sedan ge det ett namn.
Jag tycker att allt som lämnar dig platt på rygg,tittandes upp på himlen
och frågar "vad hände med mig?" förtjänar ett kvinnlig namn.
Träning är precis som stormar, de utlöser förödelse städerna. "
 
 
Så här förklarar Wikipedia Crossfit:
 

"Crossfit är en träningsmetod med ursprung i USA och grundad av den före detta gymnasten Greg Glassman.

 

Crossfit är en kombination av styrke-och konditionsträning och bygger på funktionella övningar

som utförs under hög intensitet och med konstant variation.

 

Det är ett slags hybrid av tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik och sprinting och

syftar till att skapa en så komplett och allsidig atlet som möjligt.

 

Träningen är därför särskilt populär inom militären, polisen och räddningstjänsten samt bland kampsportare.

I motsats till exempelvis bodybuilding inriktar sig Crossfit på resultat i form av

förbättrade fysiska prestationer och inte på att "skulptera" kroppen.

 

Exempel på övningar som utförs i crossfit är:

Frivändningar, militärpressar, bänkpress, marklyft, armhävningar,

handstående armhävningar, räckhävningar ("pullups" eller "chins") dopp ("dips"),

uppmusklingar ("muscle-ups" - att dra sig upp i romerska ringar), knäböj,

400- och 800-metersintervaller, hopprep, rodd, lådhopp ("box-jump" - att hoppa upp på en låda)".

 

 

 

Mångsidigheten här passar mig som tröttnar så lätt.

Sen gillar jag att utmana mig själv!

 

Så jag hoppas min kropp är med mig i höst så vi kan köra på "riktigt" !

 

 

 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Bra inlägg! Haha, gillade framförallt citatet om varför de fått kvinnonamn;)... Man kan lätt först tycka att det är "töntigt" med namnen, men det blir ju lättare i längden!

2013-04-18 @ 08:31:26
URL: http://loparlisa.se
Postat av: Minatraningstajts

Håller helt med om att man inte behöver box - bara lite beslutsamhet och sin egen kropp, det är grym träning!

2013-04-18 @ 10:11:53
URL: http://Minatraningstajts.wordpress.com
Postat av: jannica

Läst igenom flers gånger, men fattar fortfarande inte riktigt vad det är? Hur gör man detta hemma? Utan redskap?

Svar: Jannica kolla på youtube lite crossfit så ser du lättare. Man gör mycket benböj, armhävningar, "burpees" är en jättebra övning. http://www.youtube.com/watch?v=21dvQyNiTjM . Jobbigt men superbra för hela kroppen!! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-04-18 @ 11:04:31
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0