Bästa "smörgås"-brödet hittills (Paleo/mjölk/mjölfritt)

 
 
Har jag bakat nu och får tacka Lana för ett toppenrecept!!
Man kan byta ut frön & nötter till det som passar eller det man gillar.
 
Uppskuret i skivor har jag nu styckfryst det - lätt att plocka fram det man behöver.
 
Detta är perfekt nu när även maken äter Paleo och behöver ta med lätta saker att äta till frukost.
Smörgås är ändå väldigt smidigt när man är ute på jobb (han är rörmokare..)
Några sådana här smörgåsar tillsammans med något ägg är ju perfekt!
 
 
Så här gjorde jag:
 
10 ägg
2,5 dl vatten
1 dl sesamfrö
1 dl sötmandel
1 dl linfrö
1,5 dl kokosnötmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bikarbonat
2 msk vitvinsvinäger
1 tsk salt
ev. ½ tsk mortlad anis
 
 
Sätt ugnen på 175°.
 
 Vispa ägg fluffigt och tillsätt vatten, vitvinsvinäger och salt.
Mixa sesamfrö och sötmandel (gärna i en matberedare) till grovt mjöl.
Tillsätt linfrö, kokosnötsmjöl, fiberhusk, bikarbonat och ev anis.
 
 Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten.

 Klä en avlång form med bakplåtspapper eller ev smörj en form i silicon (jättesmidig!)
Ganska bra om man gör det,så inte brödet fastnar.
 
Häll smeten i formen och grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 50-55 minuter.
Ta ut brödet ur formen och låt det svalna på galler.
 
Skär gärna sen i skivor.
 
Jättegott att rosta och brödet är så neutralt så det passar till det mesta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Vad kul att du gillade receptet! Och visst kan man variera brödet mycket! :)
Det jag tycker om i det receptet att brödet blir så fint och högt! :)
Nu är det dags att baka igen och fylla på frysen! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

2013-02-21 @ 06:37:45
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Rebecca

så gott med hembakt ^^

2013-02-21 @ 10:22:26
URL: http://rebeckhaam.blogg.se
Postat av: Marie

Jag älskar bröd och har provat att baka massa olika hälsomamma varianter men inte hittat någont "wow-bröd" ännu. Kanske värt att testa detta! : )

Svar: Ja detta tycker jag var jättegott! Maken äter det med och han är lite kräsen. Har svårt när det blir lite för "äggigt" så detta är väldigt brödlikt tycker jag. Gillar ju när det är mycket nötter/frön i .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-21 @ 12:52:28
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Cilla

Det där lät ju väldigt gott och jag har det mesta hemma :) Lite ägg får jag nog ta och inhandla idag och se till att baka det där brödet. Jag gör inte så mkt bröd numera, men ibland är det faktiskt väldigt gott att äta smörgås. Jag vet att Musslan saknar en brödskiva då och då så han blir nog tacksam :)

Svar: Ja för att vara helt glutenfritt är detta väldigt brödlikt tycker jag, älskar iof när det är mycket nötter & frön i. Och ibland är det gott med en "macka" .. ;)
mariasfavoriter.blogg.se

Postat av: Anna

Detta måste provas! :) Återkommer med resultatet om ca en månad, när jag kan äta bröd igen. Jag gör ju min W30 just nu, och då är bröd inte tillåtet...
/Anna

2013-03-07 @ 20:04:54
URL: http://i-ur-och-skur.blogspot.se/
Postat av: Anna

Hej!
Står och håller på med baket när jag ser att det står 2,5 vatten...är det msk som menas?
Får chansa på det om jag inte får nåt svar 😜

Svar: Oj hade jag missat! Det ska vara 2,5 dl. Hoppas det löste sig!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-09-29 @ 21:12:32
Postat av: Anna

Haha, jag tog msk men det verkade funka bra det också...undrar hur det blir med dl...får prova det nästa gång 😂

Är kokosnötsmjöl detsamma som kokosmjöl? Hade bara det sista hemma så jag tog det.
Det blev en limpa iaf och den gick att äta 😛

Svar: Ja kokosnötsmjöl & kokosmjöl är samma sak. Vad bra att det funkade med msk, blir säkert lite mer luftigt med dl. Nu var det ett tag sen jag bakade detta brödet och blev sugen att göra det igen! :D
mariasfavoriter.blogg.se

2015-09-30 @ 07:10:18
Postat av: Anna

Ja det kan det nog bli. Funderar på att hacka ner lite valnötter och kanske ha i lite filmjölk/yoghurt i också...och kanske några torkade bär eller nåt =)

Har vid elvatiden käkat en skiva med keso och avokado på tillsammans med en liten smoothie till lunch...håller mig mätt till halv tre =)

Tack för receptet...var lite trött på pofiberfrallor nu efter ett halvår med dom.

Svar: Älskar valnötter i bröd. Jag brukar göra zuccinibaguetter med valnötter, jättegott!!Man tröttnar lätt dock när man kör samma en längre tid. Alltid skönt med variation!
:)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-10-01 @ 22:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0