Pannacotta med drottningsgelé

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hittade ett färdigskrivet inlägg jag missat lägga ut ..  men bättre sent än aldrig!!
Lite passande kanske då det ju är Alla-♥-dag imorgon - om man vill göra en god dessert...
 
 
Till dessert på nyårsafton gjorde jag en pannacotta som var toppad med blåbär/hallongelé.
 
 
Pannacottan jag gör är inte så söt utan mer frisk för jag har matyoghurt i vilket jag gillar.
Man kan givetvis byta ut det mot mer grädde eller säkert också kokosmjölk.
 
 
Så här gjorde jag: 
(6 port)
 
Pannacotta:
5 dl grädde
2 dl matyoghurt
½ dl kokossocker
½ tsk vaniljpulver
3 gelatinblad
 
Drottninggelé:
3 dl blåbär/hallon
½ dl vatten
½ msk kokossocker
1 gelatinblad
 
 
Blötlägg gelatinet till pannacottan i lite kallt vatten ca 10 minuter.
 
Koka upp grädde, socker och vanilj. Låt koka 5 minuter.
 
Krama ur och tillsätt det mjuka gelatinet och rör tills det smält.
 
Låt stå några minuter och blanda sist i matyoghurten.
 
Slå upp på fina glas och ställ svalt ett par timmar (eller över natten).
Jag lade några färska blåbär i botten på glaset innan.

 

 

När pannacottan stelnat är det dags att toppa med gelén som jag gör så här:

 

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten 10 minuter.

Koka upp bär, vatten och kokossocker ca 5 minuter tills det "smält".

Tillsätt det urkramade gelatinet och blanda tills det smält.

 

Toppa pannacottan med såsen och ställ kallt.

 

Jag garnerade med blåbär och mynta.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack, det samma <3 Hoppas vi får mer sömn snart! Jag har försökt lägga mig i tid nu dessa två dagar, kanske om jag lägger mig i tid idag oxå. Jobbigt när massa tankar kommer fram bara.
De där ser hur smarrigt ut som helst! kramar

2013-02-13 @ 19:26:40
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Lana

Är så otroligt gott! Perfekt efterrätt för morgondagens kärleksmiddag! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

2013-02-13 @ 20:55:37
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Rebecca

så fint, ser jättegott ut :)

2013-02-14 @ 01:49:29
URL: http://rebeckhaam.blogg.se
Postat av: Karin O

Vad gott!

2013-02-14 @ 03:19:59
URL: http://kakansemlanoliven.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0