Rotfruktsgratäng (paleo)

 
 
 
Detta blev verkligen ett gott tillbehör helt utan mejeriprodukter.
Är säkert gott att även tillsätta ev kyckling, köttfärs till en gratäng.
 
Jag hade sötpotatis, palsternacka, morot & fänkål i.
Jag älskar fänkål - ger en underbar smak.
 
  
Så här gjorde jag:
( ca 4 port)
 
2 sötpotatis
1 palsternacka
1 stor morot
1 stor fänkål
10 cm purjolök
2 hackade vitlökar
2-3 dl kokosmjölk
½-1 tsk salt
5-peppar
kokosolja, olivolja eller smör
 
 
Sätt ugnen på 200°
 
Skiva alla rotfrukter tunt, gärna i matberedare.
Skär även fänkål och purjon i strimlor.
 
Bryn vitlök och purjo lätt i en kastrull i oljan.
Tillsätt sen rotfrukterna och rör runt någon minut.
 
Häll på kokosmjölk (börja med 2 dl), koka upp och låt sjuda ca 5 minuter.
 
Tillsätt mer kokosmjölk om det behövs.
Smaka av med salt och peppar.
 
Häll över i en ugnssäker form och grädda färdigt i ugnen ca 20 min.
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Detta är en gratäng som passar mig perfekt! Har ännu inte gjort gratäng med kokosmjölk, men låter riktigt gott :)

2013-06-02 @ 16:40:03
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0