Citron & örtkyckling i lergryta

 
 
 
Jag glömmer ofta att jag har den -  men ibland så !!
Lergrytan är perfekt att laga mat i och oftast blir det med kyckling här.
 
Igår gjorde jag den med citron, vitlök, chili & färsk oregano.
 
Och lättare kan det ju inte bli:
 
 
Lägger hel färsk/tinad kyckling i lergrytan (efter att ha blötlagt den i ca 30 min).
 
2 tsk salt, några drag med "5- peppar"-kvarnen, 2 rivna vitlöksklyftor,½ kruka hackad oregano
och chiliflakes ströddes över, skivade sen  2 citroner som jag lade runt om.
 
Sen in i kall ugn som sätts på 200°.
 
Efter ca 30 min lägger jag i skivade rotfrukter
såsom sötpotatis, palsternacka, kålrot & morötter.
 
In i ugn igen ca 60 min.
 
Kolla då på den tjockaste delen av kycklingen med en kniv så att den är färdigstekt.
Dvs så att klar (ej rosa) köttsaft rinner ut ..
 
Vi hade en örtmajonäs till.
 
 
Efter 30 min lägger jag i rotfrukter
 
 
Efter 90 min doftar det gott
 
 
Örtmajonäs & en sallad till
 
 
 
Och inte räckte det med denna "citronen".
  
Var ju även igår kväll på bio och såg "Små citroner gula".
 
Har läst boken för länge sedan och tyckte väldigt mycket om den.
Tyvärr har filmen fått lite oförtjänt dålig kritik
(tycker jag) för jag tyckte den var mycket bra.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Kyckling och citron= underbar kombo.
Har också läst boken och ofta brukar i alla fall jag bli besviken när jag sedan ser filmen, men då kanske den kan vara något att titta på?
Kram

Svar: Den var lite annorlunda mot boken vad jag minns, har glömt boken en del. Kanske var en fördel gör jag jämförde inte så mycket. Men jag gillade filmen! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-11 @ 13:40:34
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Catharina

Gud så gott! Kyckling är en favorit här hemma! sötpotatis har jag aldrig smakat, måste nog prova nångång!

Ha en fin dag!
Kram C <3

2013-03-11 @ 14:31:43
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Ellen

Mm vad gott :)

2013-03-11 @ 16:27:49
URL: http://ellengblogg.blogg.se/
Postat av: Lana

Mmm...smaskens! :)
ha en fin kväll!
kramar!
//Lana

2013-03-11 @ 17:10:41
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Sandra - Fru Bogren

Vad gott det ser ut! Jag fick en lergryta av min svärmor i julklapp och den står fortfarande i kartongen i ett skåp, det får det bli ändring på snart!
//Sandra

Svar: Ja det blir väldigt gott att laga mat i lergryta. Dessutom så smidigt, sköter sig självt och "hela" middagen är klar samtidigt!! Så testa vettja .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-11 @ 19:59:09
URL: http://frubogren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0