Fiskgryta med saffran

 
Har sagt (skrivit) det förr och jag skriver det igen.
Fisk är SÅ gott !!! Älskar det verkligen!
 
Tur att det även är hälsosamt..  men ibland får jag dåligt samvete när vi äter mycket fisk.
MSC-märkt hittar man i de flesta butiker, de flesta sorter och det är ju bra.
Men ibland undrar jag hur det verkligen ser ut i haven ..
ju mer jag läser om det desto mer orolig blir jag.
 
 
Köpte för ett tag sedan en sådan god fiskkrydda: Seafood & Fish (Santa Maria)
Innehåller saffran, citron, fänkål, peppar och dill - jättegod.
God även att blanda i majonäs till en god fisksås..
 
 
SÅ här gjorde jag vår fiskgryta/soppa:
( 4-5 port )
 
400 gr torskfile
200 gr räkor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 palsternacka
1 fänkål
1 morot
1 röd paprika
100 gr sockerärtor
1,5 dl vitt vin
500 gr krossade tomater
1 dl vatten
1-2 dl kokosmjölk
1,5 tsk salt
1 pkt saffran
fiskkrydda "Seafood & Fish"
 
Hacka lök och vitlök.
Skala och skär palsternacka, morot  i skivor.
Strimla/hacka paprika & fänkål.
 
Bryn löken/grönsakerna i olja/kokosolja i en kastrull några minuter.
Häll på vin, tomater, vatten och salt.
 
Låt sjuda ca 10-15 minuter.
Tillsätt saffran, kokosmjölk och låt koka upp.
 
Skär torsken i tärningar och tillsätt den och sockerärtorna.
 
Låt fisken koka bara några minuter, den blir färdig fort.
Lägg sist i de skalade räkorna.
 
.
Smaka av med salt och fiskkrydda (ganska mycket).
Tillsätt till sist räkorna och låt dem bara bli varma (ej koka).
 
Servera gärna med saffransaioli, vi hade även kokt broccoli till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så här ser kryddan ut
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Den här fiskgrytan låter så gott! Alla smaker faller mig i smaken! :)
Ha en toppen fredag!
Kram
//Lana

Svar: Den blev god med. Maken sa det flera gånger och han kan vara lite snål med beröm .. ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-01 @ 13:56:15
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: dorro

Alltså vilka fantastiska recept du kommer med hela tiden. Jag blir så inspirerad!

Svar: Vad kul !! Det är det som är meningen, att inspirera!! Mat är ju SÅ gott!! Och kul att laga .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-01 @ 15:45:36
URL: http://www.dorro.se
Postat av: Mårtenssons kök

Absolut, fisk är ju så gott. Vi försöker att få in det på menyn minst två, gärna tre, gånger i veckan. Det finns ju så mycket gott man kan göra med firrarna.

2013-03-02 @ 17:39:18
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Sara på Vardag.nu

Fisk är gott gott, tur att fler börjar tänka på att köpa MSC- och kravmärkt, så vi kan äta fisk i många år till :) Din gryta ser verkligen god ut! :)

2013-03-02 @ 20:31:00
URL: http://vardag.nu
Postat av: Fröken Nilsson

Åh så gott!!
Har ju tom saffran hemma så detta måste jag göra en dag!
Älskar fisk :)

Svar: Visst är fisk bland det bästa .. och saffran passar så fint till. Brukar köpa på mig när de ibland har lite prisvärd saffran runt jul. Håller ju flera år!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-04 @ 18:54:19
URL: http://frokennilssonskok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0