Kokosmjölkstips

 
Mina favoriter av kokosmjök är:
 
i burkKung Markattas - ekologisk och fri från tillsatser.
Innehåller 60 % kokos och vatten.  Den är väldigt god i smaken ..
 
 
 
 
 
Gillar även Santa Marias tetraförpackning (500 gr)  är också helt fri från tillsatser.
Den innehållar 80% kokos och resten vatten.
 
 
 
 
 
 
 
Köpte en gång Kokosgrädde från Kara (på City-Gross).
 
Den innehåller 99,92% kokos och tyvärr stabiliseringsmedel
E415 (xantan), E412 (guar) och  E407 (karragenan).
Är inte jättekunnig gällande E-ämnen men vill gärna undvika om det går.
Den var dock väldigt krämig och gick fint att vispa till  "riktig" grädde.
(Dessutom var det en hel liter för 39:- så ska man ha mycket på
en gång kanske man kan unna sig det någon gång.)
 
 
(Någon här som är kunnig gällade E-ämnena ovan??)
 
 
 
 
I särskilt burkar med kokosmjölk samlas kokoskrämen överst och vätskan i botten.
 
Om jag ska ha det som "mjölk" så gräver jag ur krämen och vätskan i en bunke och mixar.
Använder jag inte allt häller jag över i en en ren glasburk, håller i kyl 2-3 dagar.
Om jag skrivit "kokosmjölk" i mina recept har jag gjort så .
 
Om jag ska ha det som "grädde" så vispar jag den tjocka krämen till gräddig konsistens.
 
Jag brukar alltid vända burken/tetran upp och ner i kylen, då är det lätt att hälla ur vätskan
(men spara, bra att använda i ex bak eller andra rätter där "vatten" ska tillsättas, går bra att frysa)
för att sen gräva ur krämen som ska vispas. OBS!!  Det måste vara minst kylskåpskallt.
 
Är tetran rumstempererad burkar den vara som en krämig "mjölk".
 
Jag ställer alltid min kokosmjölk i kylen när jag handlat så har man förberett en del.
 
Går inte allt åt och jag vet att jag inte ska använda det på några dagar fryser jag in det i små burkar.
 
Perfekt att tina lite då man mixar smoothie eller till "glass"..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Toppeninlägg! Som jag har undrat över kokosmjölken. Stort tack!

2013-03-26 @ 15:53:03
Postat av: Mårtenssons Kök

Kanon, så många bra tips! Vi brukar frysa in det som blir över i burken och det blir riktigt bra.

2013-03-26 @ 16:49:27
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Anna

Tack <3
Perfekt! Jag använder oxå mig av de två översta :P
Plus att jag ställer oxå in kokosmjölken i kylen :D
Karragena tror jag man ska undvika i största mån egentligen. Den finns i laktosfria grädden oxå tyvärr, men vi måste använda de då maken är laktosintolerant :/

2013-03-26 @ 18:19:42
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0