Raw food lasagne

 
Har tänkt så länge att testa en Raw food lasagne.
Har sparat ett recept men jag vet inte var det kommer ifrån.
Kan vara från Erica Palmcrantz som är enormt duktig i denna genre.
 
Men varför skjuter man på saker .. detta var bland det godaste jag ätit!!
Barnen trodde jag blivit knäpp för jag lät en del när jag njöt .. ;).
 
Tyvärr är det ju inte snabbmat, började laga vid 16.30 och åt vid 18.30.
Eller rättare sagt kvällen innan då jag lade nötter & frö i blöt.
Men värt varenda sekund och lika god var den i dagens lunchlåda!
Mmmm ...   :P
 
 
Så här gjorde jag:
(2 port)
 
Lasagneplattorna: 
1 stor zucchini 
 
"Nöt"färsen;
1 dl valnötter (OBS blötlagda helst över natten)
1 dl solroskärnor (OBS blötlagda helst över natten)
1 stor riven morot
2 msk hackad gul lök
2 tsk spiskummin
½-1 msk Tamarisoja eller Shoyu
1 msk olivolja
 
Tomatsåsen:
2 stora tomater
5-6 soltorkade tomater (i olja eller blötlagda 1-3 tim)
2 msk torkad oregano
1 msk torkad basilika
1-2 krm chilipulver
1 nypa cayennepeppar
2 krm svartpeppar
2-3 msk olivolja
2 tsk äppelcidervinäger
ev 1-2 msk vatten
 
Topping:
ca ½ dl Raw food sour creme  (går utan med)
1 rödlök
1 avokado
körsbärsstomater
oliver
paprika
ruccolasallad
olivolja
vinäger
 
 
Gör så här:
Skälj zucchinin och hyvla tunna platter med en osthyvel.
Lägg 1/3 på en form eller två tallrikar
och spara resten till ytterligare två lager.
 
Mixa nötter & frön i en matberedare. Tillsätt de rivna morötterna och löken.
Blanda o de övriga ingredinserna till färsen och mixa till bra konsistens.
Smaka av om det behövs mer kryddning.
 
Fördela ett lager färs på zucchinin.
 
Kör ingredienserna till tomatsåsen i mixer/matberedare
och lägg ett lager över nötfärsen.
 
Lägg ytterligare ett lager och toppa med zucchinin.
Jag hade tre lager zucchini och två lager färs/tomatsås.
 
Jag ville inte ha den helt kall utan jag "torkade" den i ugnen ca 50 min.
på ca 40° värme med en smörkniv i öppningen så luckan stod på glänt.
Max 42° för att det ska vara raw. Perfekt vore ju om man hade en torkugn.
 
Jag garnerade den sen med raw food sour creme, avocado, tomater, paprika,
rödlök, oliver och ruccola. Ringlade lite olivolja & vinäger över.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia - ett bättre du

Mmm, låter som intressant smakkombination.

2013-03-13 @ 15:54:09
URL: http://ettbattredu.se/blogg
Postat av: Lana

Oh så gott! Detta måste jag testa! Jag åt liknande på rawfood restaurang i Thailand! :)
Ha en toppen kväll!
Kramar!
//Lana

2013-03-13 @ 20:24:18
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Karro

Ser alldeles ljuvligt ut. Mums

2013-03-13 @ 21:03:46
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Lina

Åh så fin din ser ut! den är ju alldeles ljuvligt god! :)

Svar: Fick ju inspo från dig!! OCH vad god den var .. Härliga smaker !!!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-14 @ 11:59:27
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Spännande! :-)

Svar: Visst och vilka smaker!! Är precis som smakerna försvinner lite vid upphettning .. synd att det är sånt pill. Sen kan man ju vara lite mer "planerad" och förbereda ..:)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-14 @ 21:41:16
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0