Kycklingbiffar med coleslaw extra

 
 
 
 
Jag gjorde egen kycklingfärs häromdagen, har gjort det flera gånger nu.
Det är SÅ lätt så det finns ingen anledning att köpa färdigmald tycker jag.
Då "känns" det dessutom färskare tycker jag.
 
Jag gjorde biffar och en coleslow som jag lade i lite avokado & valnötter för lite extra.
Hade i färska örtkryddor och det blir så gott med den färska vitkålen !!
 
Biffarna gjorde jag såhär:
(4 port)
 
500 gr kyckingfilé
1 ägg
1 tsk salt
2 hackade vitlöksklyftor
½-1 tsk sambal oelek
2 tsk spiskummin
½ msk färsk riven ingefära (el 1 tsk torkad malen)
 
Skär kycklingen i lite mindre bitar och lägg i en matberedare med mixerknivar.
Mixa några sekunder (går fort) och tillsätt ägget tillsammans med resten.
Mixa ihop till en smet (den blir ganska lös) och låt vila några minuter.
 
Stek i olja eller smör.
 
Vet inte hur det blir att grilla dem eftersom smeten inte är så fast -
men det går nog om man har ett mindre grillgaller & kansk penslar biffarna lite med olja.
 
 
Cole-slawen gjorde jag så här:
 
½-1 vitkålshuvud (beroende på hur stort det är)
rödlök
paprika
majonäs
färsk basilika
färsk oregano
avokado
valnötter
lite extra vinäger
salt, 5-peppar
 
Finstrimla vitkålen och lägg i en bunke.
Banka ur den lite lätt med en träsked (brukar vätska sig lite då)
 
Tillsätt finstrimlad paprika, rödlök och majonäs så den blir krämig.
(Om man inte undviker mejeri kan man även blanda i turkisk yoghurt/creme fraiche)
 
Dela avokadon, tag bort kärnan och gör ett rutmönster med en vass kniv.
Sen är det lätt att med en sked gröpa ur färdiga tärningar.
 
Tillsätt försiktigt så det inte mosas och smaka av med salt & peppar.
 
Toppa med valnötter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Gott med kycklingbiffar! Jag gör också oftast kycklingfärsen själv! :)
Gott med coleslaw till! Mums!
Ha en fortsatt fin dag!
Kram kram
//Lana

2013-05-29 @ 16:19:36
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Emelie Petersson

Åh, detta ser kanon gött ut :-)

2013-05-29 @ 17:04:50
URL: http://syrum.blogg.se/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad härligt med lite extra i coleslaw:n. Och jag kom just på att jag aldrig gjort kycklingbiffar... undrar varför, jag älskar ju kyckling.
Tack för tipset!

Svar: Ja gör det för det är ju så gott & lätt att göra.=)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-29 @ 20:53:28
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0