Step by step med älgakliv

Besökte igår en mottagning för att göra keramiska inlägg enligt ordination från en läkare.
Mannen var äldre, nästan pensionär och hade en skarp men vänlig blick.
 
Han är läkare & ortoped i botten och har en väldig kunskap.
 
Han tittade på mina fötter och ben, jag fick lägga mig på en brits och han kände och tryckte på fötterna.
Så säger han - "Nu ser jag problemet!"  Sen berättar han precis som jag känner ..
 
"Du springer mycket på framfötter, får ont i framsida & insida underben (benhinnor)
vilket betyder att du har fått en förträngning (compartment). Värken kan gå vidare upp i höfterna."
 
Detta beror på att jag har väldigt korta hälsenor..
Och det i sin tur har lett till att mina trampdynor är söndertrampade.
Har korta muskler på hela baksida ben egentligen.
Så enkelt var det!
 
Ett års värk och 6 månaders sökande hos olika läkare, sjukgymnaster & ortopeder.
Och så träffar jag en gammal man som jag verkligen tror på! (Vill tro på iaf)
 
Så några dyra inlägg behöver jag inte enligt honom.
Däremot när det gäller löparskor ska de vara heldämpade & av bra kvalité.
Så mina platta skor blir till stryketräningen (KB) det tyckte han var ok.
 
Lite känns som en sten fallit från hjärtat .. att komma till insikt,
förstå problemet kan ibland vara tillräckligt för att må bättre.
 
Detta går att träna till bättre även om det kanske inte kommer bli helt bra.
Vadpressar/tåhävningar kommer bli obligatoriska för mig nu varje dag!
Gällande löpning skulle jag lära mig springa som en karl med stora älgakliv,
landa på hälen och rulla fram. Inte så lätt när man är 163 cm lång med ganska korta ben.
 
 
 
Igår kväll ömmade mina ben ganska rejält, har varit tre dagar intensiv benträning (cirkel, step & cirkel). 
Idag fick dessutom jag till en kombinerad PW/jogg-tur med LÅNGA kliv på ca 6 km i solen.
Jag såg nog lite rolig ut i spåret.
 
Faktiskt så var det jobbigare med långa kliv tyckte jag men det är väl en vanesak.
 
 
 
Besvärliga ben som längtar efter shortsväder ..
Dessa strumpor är sköna men gör inte precis knäna särskilt vackra! ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rund är också en form!

Det är nog första gången som jag har hört någon rekommendera en löpare att landa på hälen...?
Hoppas det hjälper dig.

Förutom tåhävningar, skulle jag tro att stretching av baksida vore toppen för dig. Alternativt yoga (framför allt för baksidan). Sa han något om det?

Kram M

Svar: Ja stretch är jättebra, yoga går jag ju på så jag undrar hur kroppen där bak sett ut utan yogan som jag ändå gjort regelbundet i 7 år .. =/Egentligen är inte löpning det bästa för mig men om jag ska springa ska jag inte springa på framfötterna som jag gjort .. kanske först och främst till trampdynor / förträngningen läkt. Är mest skonsamt för knän med sa han. Framfotslöpningen är ju så trendig nu annars och jag gillar ju springa så så jag hoppas jag kan återkomma till det längre fram .. en dag i taget!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-04 @ 10:53:05
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com
Postat av: Marie

Vad skönt att du äntligen fått en klarhet i vad det kan vara. Hoppas att det hjälper med förebyggande övningar! Jag trodde att det var bättre att landa på framfoten, det var ju vad jag lärde mig på löparskolan o som jag nu försöker att anamma. Det känns omöjligt att landa på framfoten, jag landar alltid med hälen först men kanske jag ska fortsätta så eftersom jag oxå har problem med benen....

2013-05-04 @ 13:34:16
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Anna

Vad skönt! Jag förstår precis hur du menar, det är en lättnad när man vet va felet är. Då kan man utgå där ifrån. Jag hoppas de kommer att ordna upp sig <3 kramar

2013-05-04 @ 22:38:37
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Catharina

Vilken härlig gubbe! Och vad skönt för dig att han kunde peka på dina problem och säga helt rätt! Jag hoppas att nya skor och älglöpning ska hjälpa dig att slippa det onda :)

För övrigt: Fan vad snygg kropp du har! Snygga ben och lår, inga lårvalkar här inte ;) Fifan, jag HOPPAS att jag kommer vara sådär välbevarad när jag bli äldre ;)

Kram C <3

Svar: Ja han kändes så seriös och allt ha sa stämde in så. Dessutom att han inte "lurade" på mig dyra inlägg gör ju att man tror ännu mer på honom ..Tack för komplimangen, blir glad när du skriver så.. själv är man ju aldrig "nöjd" .. ;)
Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-06 @ 00:28:29
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Lotta

TOKSNYGGA ben:-)!!! Håller tummarna att det löser sig nu. Kram

2013-05-06 @ 22:23:38
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Fröken L

Hej gumman.. :)

Usch så länge sedan jag var in här till dig nu, men tiden vid datorn blir knapp nu i vårsolen.. :)

Läste detta inlägg med ett leende på läpparna, hoppas verkligen det löser sig nu för dig så du kan böja löpa igen.. Blir glad för din skull då. :)

Själv har jag fått tid till nästa vecka till sjukgym. för mitt knäveck..

Önskar dig en fin resa nu med, kramkram

Svar: Usch denna kropp som inte alltid är så hel... Hoppas det löser sig för dig!!Ja tiden brister lite nu denna årstiden ..
Ha det så bra!!
Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-08 @ 07:59:11
URL: http://liteomalltihop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0