Varför är yoga bra ??

 
 
Jag fick en fråga om varför yoga var bra..  och så här ser jag på det.
 
Jag började med yoga för sju år sen, mycket för att det blev en liten trend då.
Och för att jag då verkligen behövde lite extra avslappning i mitt liv.
 
Jag och min kompis började gå på en "Astangayoga fortsättning" trots vi aldrig testat innan.
Men vi stannade kvar där i två år. Ganska tuff utmanande yoga och väldigt stela var vi.
Sakta men säkert märkte man skillnad hur man utvecklades, kom djupare i ställningarna,
blev starkare & smidigare, lyckades med andningen & blev rofyllda vid avslappning.
 
Numer går vi på Vinyasa yoga som är en dynamisk form av Hata Yoga och också har ett kraftigt flöde.
 
 Yoga finns i många varianter och passar alla människor oavsett ålder, kön och storlek.
 
Det bästa är om man har möjlighet att gå en kurs och lära sig grunderna ordentligt.
Har man inte möjlighet till det så finns det flera DVD´s att lära sig efter.
 
Yoga är väldigt utvecklande och går man på en mer dynamisk variant så blir man starkare och smidigare.
Det är som styrketräning för kroppen. Jag får ofta träningsvärk efter ett pass.
 
När man börjar yoga kan man bli lite illamående eller yr.
Det är helt normalt för yogan sätter igång en reningsprocess där de inre organen masseras.
Och detta gör att gifter och andra slaggprodukter släpper från kroppen.
Händer detta ska man bara lägga sig i "barnet" en stund tills det går över.
 
Man kan också få huvudvärk efter ett pass och även här är det "bra".
Det är mycket spänningar och stress som släpper och påverkar.
 
Man kan också bli väldigt emotionell (känslosam), ledsen eller väldigt glad.
Iså fall bara ska släppa ut de känslorna, gråta och/eller skratta - det är viktigt!
 
Yoga ska aldrig göra ont så får man ont i en viss ställning är det viktigt att lyssna på kroppen,
och gå tillbaka lite. Nästa gång kanske det känns bättre, alla dagar är väldigt olika.
 
Man ska undvika att dricka och äta precis innan ett yogapass då det stör själva reningsprocessen.
Dessutom är det tufft att yoga om man är proppmätt då man är upp och ner lite då & då...
 
Däremot är det bra att dricka mycket vatten efteråt!
Själv känner jag mig alltid väldigt hungrig efter ett pass. Brukar ta te och en smoothie efter.
 
 
Yoga ska aldrig vara prestation! Man ska aldrig jämföra sig med andra.
Detta är min utmaning varje gång eftersom jag är en typisk "presterare".
 
Det viktigaste i ett yogapass är nog avslappningen och det är bra om den är minst fem minuter. 
Ibland t ex gör jag bara solhälsningen som är en ganska komplett yogaövning.
Gör man ex 5 st solhälsning A och 5 st solhälsning B, kanske några sittande vridningar
och sen lite avslappning efter så mår man väldigt bra på kort tid sen !!
 
Jag känner att yogan ger mig en bra balans mot min andra träning.
Tycker inte alltid att det är den "roligaste" träningen men är alltid lycklig efter ett pass.
Jag känner verkligen att det gör nytta, både kroppsligt och själsligt.
 
Om ni inte tycker om yoga direkt (det gjorde inte jag) så ge det fler chanser.
Tror inte någon som "lärt" sig yoga ångrar det en sekund !
 
 
 
( Såhär ser en en solhälsning A ut )
 
 
Vad säger ni andra som yogar, håller ni med !?

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det är verkligen en tröskel för mig att sätta igång med yoga! Man hör så mkt positivt från folk som gör det, men själv har jag liksom aldrig nånsin kommit mig för. Var på poweryoga på gymmet typ två ggr för några år sen, men fastnade aldrig...

Men när jag ser på bilderna längst ner i inlägget inser jag ju att min kropp skulle behöva lite yoga-movements. Ryggen e sjukt stel!:)

2013-05-02 @ 08:11:21
URL: http://loparlisa.se
Postat av: Marie

Ja, jag instämmer i allt! : )
För mig har det också tagit tid att komma att gilla yoga. Men ju mer man yogar desto mer vill man yoga eftersom kroppen mår så bra av det. Och som du skriver så räcker det med en liten stund, behöver inte alltid köra ett långt pass.
Kram

2013-05-02 @ 09:19:22
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: dorro

Yoga är det något av det bästa jag vet. Jag önskar jag gjorde det mer men jag är inte tillräckligt duktig för att göra själv hemma och det är bara ett pass i veckan på vårt gym tyvärr. Jag ska bli bättre på att göra hemma. Jag håller med dig helt och fullt.

2013-05-02 @ 09:28:38
URL: http://www.dorro.se
Postat av: Lana

Jag har aldrig gått på Yoga, ansett att det är "tråkigt"...men jag kanske ska gen den en chans... nu när jag läst ditt inlägg om hur du själv upplever yoga... :)
Raw-food godiset låter spännande! :)
Ha en fin dag!
kram kram
//Lana

2013-05-02 @ 09:46:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Catharina

Yoga har jag varit sugen på att testa! Men jag känner att jag är lite för stor och otymplig för att klara av det. Men någon gång i framtiden så SKA jag prova, vill även prova boxning :)

Ha en fin dag <3
Kram C

Svar: Det viktiga med yoga är att göra det man kan, i sin takt. Tror inte det spelar så mycket roll egentligen om man är storlek större, på min yoga är många storvuxna och väldigt mjuka i kroppen. Men givetvis ska man känna sig bekväm, finns ju många olika yogaformer. Leta lite på youtube eller kolla den länken jag visat tidigare. Yoga är ju egentligen även bara avslappning, "att vara här och nu" .. Det är skönt bara det.Boxning är också kul, vi har ett box & kickpass på gymmet jag går på ibland!
Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-02 @ 13:43:20
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Sara - Hold on be strong

Åh yoga är såå härligt och avslappnande!!

2013-05-02 @ 16:12:52
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh jag har försökt SÅ många gånger men jag fastnar aldrig för Yoga, kanske är det för jag bara provat på gymmets egna pass, att prova Vinyasa Yoga eller något annat mer dynamiskt kanske vore något? :)

Svar: Ofta är gym-yoga mer träningsanpassat, ska inte säga att ledarna inte är lika hängivna som en riktig "yogi" men ibland tror jag det. De passen jag testat på gym har varit mer prestation än den jag går på. Sen är det bra smidighetsträning det med. För mig tog det lång tid innan jag uppskattade det helt. Hade jag inte haft min kompis i början med mig hade jag nog slutat ..
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-02 @ 20:31:48
URL: http://emeliemaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0