Sesamolja

 
 
 
Jag fick tips av en väninna för flera månaders sen att använda kallpressad sesamolja på huden.
Hennes dotter som haft mycket eksem har blivit bra.
 
Själv är jag en riktig torris, i ansikte, hårbotten och på kroppen.
Jag gillar tanken med naturlig olja så jag har nu testat i tre månader.
 
Och vilken känsla, oljan är verkligen fantastisk.
Jag smörjer in hela kroppen (även ansiktet), har inte använt mig av någonting knappt.
Lite högre solfaktor vid vissa tillfällen. Oljan i sig har en solfaktor på mellan 2-4,
inte så högt men då jag bara varit i solen en kortare stund har det räckt för mig.
Är också den enda rengöringsprodukt jag haft i ansiktet, tar bort min make bra.
 
Jag har använt mig av Kung Markattas kallpressade sesamolja.
Tror jag betalade 79 kr för en flaska på 500 ml, vi har använt den flitigt under
tre månader jag och dottern och den är inte slut än..  Väldigt prisvärt tycker jag.
 
För att få bästa effekt ska man låta den "mogna", dvs hetta upp oljan till 100°.
Jag gör det i en kastrull och använder en stektermometer, det går väldigt fort.
Tar bort från plattan och låter den svalna innan jag häller upp den på flaska.
Jag gillar doften, är inte så utmärkande och doftar inget när den gått in i huden 
men vill man ha mer doft man kan mat tillsätta någon eterisk olja för doftens skull.
 
Inom Ayurveda har man använt sig av sesamolja väldigt länge.
Den är läkande, lugnande, är utrensande och ”avgiftande” via huden.
Den har en förmåga att stärka utrensningen via hudens svett och talgkörtlar.
Den är naturligt antiinflammatorisk, kan användas till att lösa upp blockeringar i artärerna,
bra mot hepatit, diabetes och migrän. Dessutom är den väldigt bra som massageolja.
 
Här på Vedalilja där jag hittat ovan fakta kan man läsa mer om denna "mirakelolja" ..
 
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: Karro

Vilket bra tips. Tack, den ska inhandlas nästa gång jag är och handlar.
Kram

2014-08-07 @ 20:29:42
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0